اخبارسیاسی

پیام خصوصی دولت بایدن به ایران چه بود؟!

شبکه کلمه/ یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع آگاه گزارش داد: که دولت بایدن طی پیامی که از طریق کانال‌های خصوصی به ایران منتقل کرده، اعلام داشته که به دنبال تشدید درگیری‌ها در منطقه نیست و تنها به دنبال محافظت از منافع آمریکاست.

نیویورک تایمز در گزارش خود با اشاره به حملات هوایی هفته گذشته آمریکا به مناطقی در شرق سوریه که در پاسخ به حملات گروه‌های مورد حمایت ایران در ۱۵ اوت بوده، نوشت: یک مقام آمریکایی نزدیک به این موضوع گفته است که دولت جو بایدن از طریق کانال‌های خصوصی و همچنین به‌طور علنی به ایران پیام داده است که به دنبال تشدید درگیری‌ها در منطقه نیست و فقط به دنبال حفظ از منافع آمریکا است.

مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز پیشتر در توضیح حملات هوایی اخیر خود علیه متحدان ایران در سوریه اعلام کردند که این اقدام تنها برای محافظت از منافع و جان شهروندان آمریکایی بوده است.
روز پنج شنبه سوم شهریور ارتش ایالات متحده در پاسخ به حملات راکتی به پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در سوریه، برای سومین روز متوالی مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در دیرالزور سوریه را بمباران کرد.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، روز گذشته نیز اعلام کرد در پاسخ به حملات راکتی به پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در سوریه، مواضع مهاجمان هدف قرار گرفته شد.

همچنین سنتکام، روز سه شنبه او شهریور اعلام کرده بود که به دستور رئیس جمهوری ایالات متحده، نیروهای آمریکایی تاسیسات شبه‌نظامیان مورد حمایت حکومت ایران را در دیرالزور در شرق سوریه هدف حملات هوایی قرار داده‌اند.

در تاریخ ۱۵ اوت گزارش شد که یک پایگاه نظامی محل استقرار نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده در سوریه و نیروهای اپوزیسیون حکومت بشار اسد که از حمایت آمریکا برخوردارند هدف حمله پهپادی قرار گرفت، اما این حمله تلفاتی در پی نداشت.

مقامات ارشد آمریکا همچنین می‌گویند: که حملات ۱۵ اوت به دو پایگاه ایالات متحده در سوریه ممکن است تلاشی از سوی ایران برای گرفتن انتقام حمله قبلی اسرائیل از طریق هدف قرار دادن متحدان آمریکایی اسرائیل باشد.

به نوشته نیویورک تایمز، حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در التنف، واقع در نزدیکی مرز در جنوب سوریه یک روز پس از آن انجام شد که اسرائیل به اهداف نظامی در استان‌های دمشق و طرطوس سوریه حمله کرد و سه نیروی بشار اسد را کشت.

این روزنامه آمریکایی در عین حال نوشت: اگرچه مقامات آمریکایی وجود هر گونه ارتباط میان حملات اخیر این کشور علیه سوریه با مذاکرات هسته‌ای با ایران را رد کرده‌اند؛ اما برخی تحلیل‌گران بر این باورند که این حملات ایالات متحده تلاشی از سوی دولت بایدن برای راضی کردن منتقدان توافق هسته‌ای و نشان دادن موضع سخت علیه ایران حتی در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای است.

دکمه بازگشت به بالا