اخبارسیاسی

روسیه سامانه موشکی S-300 خود را از سوریه پس گرفت

شبکه کلمه/ شرکت اطلاعات فضایی اسرائیل، روز جمعه ۲۶ اوت ۲۰۲۲، اعلام کرد که روسیه سامانه دفاع هوایی پیشرفته «S-300» را از سوریه به مسکو باز می‌گرداند.

ImageSat International تصاویری منتشر کرده که نشان می دهد سامانه S-300 واقع در مصیاف سوریه در هفته های اخیر پس از چندین سال حضور در این منطقه برداشته شده است

به گزارش ISIS، ابتدا رادار این سامانه به پایگاه هوایی حمیمیم روسیه در غرب سوریه منتقل شد و باتری اس-۳۰۰ به بندر طرطوس انتقال یافت. سپس در آنجا بر روی یک کشتی روسی به مقصد بندر نووروسیسک در دریای سیاه بارگیری شد. این شرکت ISI گفته است: انتظار می رود این کشتی روز جمعه در شهر بندری روسیه پهلو بگیرد.

سامانه پدافندی S-300 در شمال‌غربی سوریه، در ماه‌های گذشته حاشیه‌ساز هم بود.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه، چهارم مرداد، تایید کرد که این سامانه پدافند هوایی روسیه که در سوریه مستقر است، به سوی جنگنده‌های اسرائیلی که برای عملیات بمباران به سوریه رفته بودند، شلیک کرده است.
او گفت که این رویداد در ماه مه امسال رخ داد، آتشباری هوایی اس‌۳۰۰ به خطا رفت و اتفاقی بود که «تنها یک بار» افتاده است.
به گزارش رویترز و رسانه‌های اسرائیل، بنی گانتز گفت که با وجود آن که جنگنده‌ها و خلبانان آسیبی ندیدند، ارتش اسرائیل این رویداد را بررسی می‌کند.
گفتنی است، گرچه این پدافند هوایی در نزدیکی مصیاف در اختیار ارتش سوریه قرار دارد ولی باطری‌های آن را روسیه تامین می‌کند و صدور فرمان آتش بدون آنکه مسکو دستور آن را صادر کرده باشد ناممکن است.
در سال ۲۰۱۸ تحویل چهار پرتابگر سامانه اس۳۰۰ روسیه به سوریه پس از سرنگونی یک هواپیمای جاسوسی روسیه صورت گرفت. روسیه، اسرائیل را مسئول این حادثه دانست. در این رویداد ۱۵ سرنشین هواپیمای جاسوسی روسی کشته شدند.

دکمه بازگشت به بالا