اخبارسیاسی

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته ی گذشته بدین قرار است:

۱-مولوی عبدالغفارکریم‌زایی امام جمعه شهر آشار درهمایش فارغ التحصیلی مدرسه دینی این شهر با انتقاد از بازداشت مولانا فضل الرحمن کوهی، خواهان آزادی وی شد، همچنین مولانا عبدالحمید امام جمعه زاهدان در همایش فارغ التحصیلی نصیرآباد سرباز خواستار آزادی مولانا فضل‌الرحمان کوهی شد.

۲- در واکنش به توهين رئیس قوه قضائیه به اعتقادات اهل سنت، امامان جمعه شهرهای مختلف اهل سنت کشور از جمله گالیکش، زاهدان، زابل، خاش، سراوان، ایرانشهر، پیشین، سرباز ، راسک، چابهار، کنارک، جکیگور، آشار، قصرقند وگُشت در نمازجمعه ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۱، توهین “اژه ای” را محکوم کردند.

۳-در هفته گذشته سیزده زندانی بلوچ در زندان‌های، زاهدان، سراوان، ایرانشهر، یزد و بیرجند اعدام شدند، بنابر این گزارش یک زندانی در بیرجند، ۴ زندانی در یزد و ۸ زندانی در زندان های بلوچستان و سیستان به دار آویخته شده‌اند.

۴- اخاذی نیروهای نظامی لباس شخصی از کاسبکاران بلوچ در چهار راه رسولی زاهدان منجر به درگیری و تیراندازی توسط ماموران شده است.

۵- یک شهروند بلوچ بنام “بهزاد ریگی” ۳۰ ساله، که به اتهام تبلیغ علیه نظام توسط نیروهای اطلاعات سپاه مشهد بازداشت شده بود. پس از یازده روز بلاتکلیفی، از زندان وکیل آباد با قید وثیقه آزاد شد.

۶- دو تن از نیروهای نظامی در مرز ماشکید در درگیری با یک شهروند بلوچ بنام “سیع جان ریگی” کشته شدند. این درگیری که حدود یک ساعت ادامه داشته است در نهایت با اتمام گلوله‌ها و کشته شدن شهروند بلوچ خاتمه یافته است.

۷- سه شهروند بلوچ بر اثر انفجار سیلندر گاز در آشپزخانه یکی از روستاهای شهرستان قلعه گنج زخمی شدند.

۸- یک شهروند بلوچ بنام “محمد ساسولی” که مورد هدف تیراندازی نیروهای نظامی در شهرستان هیرمند قرار گرفته بود، با وجود طرح شکایت توسط خانواده، به پرونده این شهروند رسیدگی نشده و نیروهای هنگ مرزی، خانواده وی را به دلیل پیگیری مورد اهانت قرار دادند.

۹- ده ها تن از سوخت بران و مردم معترض به کشته شدن کودک سوخت بنام ” بهرام شهنوازی” ۱۷ ساله فرزند عبدالله اهل میرجاوه مقابل ستاد فرماندهی انتظامی بلوچستان و سیستان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

۱۰- خودروی دو سوخت بر بلوچ با تیراندازی نیروهای نظامی در شهرستان ایرانشهر واژگون و منفجر شد. یکی از دو سوختبر بلوچ به طور کامل در آتش سوخته و جان باخت و سوختبر دیگر نیز به دلیل پرت شدن از خودرو دچار سوختگی و شکستگی از ناحیه دو پا شده است.

۱۱-نیروهای نظامی در شهرستان مهرستان یک شهروند بلوچ بنام “عبدالسلام آزادی” را کشته و برادر وی که جهت اطلاع از حال برادرش به ستاد فرماندهی نیروها انتظامی رفته بود را بازداشت و به مکانی نامعلومی بردند.

۱۲-در پی سانحه رانندگی در محور کرمان چند تن از اعضای خانواده محمدصابر ملک رئیسی، جوان‌ترین زندانی سیاسی سابق ایران، مصدوم شده و مادر وی در این سانحه جان خود را از دست داد.

۱۳-کاهش دوباره سهمیه سوخت سه هزار تومانی خودروهای بلوچستان و سیستان، بنابر این گزارش ۵۰ لیتر دیگر از سهمیه سوخت خودروها در بلوچستان و سیستان را کاهش یافته و به یکصد و پنجاه لیتر رسیده است.

دکمه بازگشت به بالا