اخبارسیاسی

آیا ایران از یک خواسته‌ کلیدی خود در مذاکرات صرف نظر کرده است؟!

شبکه کلمه/ یک مقام ارشد دولت آمریکا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته: که ایران رسماً از یک تقاضای کِلیدی و خط قرمزی خود که نقطه‌ی اختلاف بزرگی در مذاکرات هسته ای بود، صرف نظر کرده است.

به گفته‌ی این مقام آمریکایی، ایران در پاسخ روز دوشنبه خود به پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای احیای برجام، خواستار حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا نشده است.

این مقام با اشاره به اینکه ایالات متحده به طور مداوم این درخواست را رد کرده، گفت: «در نسخه فعلی متن، آنچه آن‌ها مطالبه می‌کردند، کنار گذاشته شده است؛ بنابراین اگر به توافق نزدیک‌تر هستیم، به همین دلیل است.»

این مقام گفت که ایرانی‌ها همچنین از درخواست‌های خود برای لغو تحریم چندین شرکت مرتبط با سپاه صرف نظر کرده اند.

این مقام مسئول افزود: «رئیس‌جمهور قاطعانه و ثابت قدم بوده است که نام سپاه پاسداران ایران از لیست تروریسم حذف نشود.»

این مقام البته گفت که «در حالی که فاصله تا توافق نزدیکتر از دو هفته پیش است، اما نتیجه نامشخص است، زیرا برخی شکاف‌ها باقی مانده است. رئیس جمهور بایدن فقط توافقی را تایید می‌کند که منافع امنیت ملی ما را تامین کند.»
روز گذشته رسانه‌های داخلی در ایران یک فایل صوتی از صحبت‌های علی باقری در جلسه‌ای با اهالی رسانه منتشر کردند که بر اساس آن مذاکره کننده ارشد ایران جزئيات مفصلی در خصوص توافق احتمالی آتی ارائه می‌دهد. آقای باقری با اشاره به اینکه در روز حصول توافق، رئيس جمهوری آمریکا طی دستوری، ۳ فرمان اجرایی ترامپ که تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده بود، تعلیق می‌کند. به گفته باقری در همان روز همه نهادهای اقتصادی و ۱۷ بانک ایران از تحریم‌ها خارج می‌شوند هرچند لغو دائمی نخواهد بود و تنها تعلیق خواهند شد.
باقری کنی ادامه داده که طی ۶۰ روز آتی با انجام شدن کارهای لازم در زمینه اجرایی شدن توافق، تهران می‌تواند راستی آزمایی خود را انجام دهد و در صورتی که تحریم‌ها به صورت موثری لغو شده باشد، طرفین به روز اجرا می‌رسند. این مذاکره کننده ایرانی همچنین افزوده که در این شرایط و در روز اجرا تحریم‌ها این‌بار لغو و نه تعلیق خواهند شد.
او البته اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند که آمریکا در ازای تعلیق تحریم‌ها در روز حصول توافق، چه امتیازاتی از ایران درخواست می‌کند اما الجزیره گزارش داده که تهران به محض امضای احیای برجام و از روز اول، گام‌های هسته‌ای خود را به عقب برمی گرداند

دکمه بازگشت به بالا