اخباراهل سنت

محکومیت توهین اژه ای توسط امامان جمعه اهل سنت؛ مولانا گرگیج، خواهان برکناری وی شد

به گزارش شبکه کلمه، در واکنش به توهين رئیس قوه قضائیه به اعتقادات اهل سنت، امامان جمعه شهرهای مختلف اهل سنت کشور از جمله گالیکش، زاهدان، خاش، سراوان، ایرانشهر، پیشین، سرباز ، راسک، چابهار، کنارک، جکیگور،آشار، قصرقند وگُشت در نمازجمعه ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۱، توهین “اژه ای” را محکوم کردند.

در همین ارتباط، مولانا محمدحسین گرگیج، از علمای سرشناس اهل سنت ایران، خواهان مجازات و برکناری غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه به دلیل اهانت وی به یکی از شخصیت‌های مورد احترام مسلمانان اهل سنت شده است.

وی در نماز جمعه شهرگالیکش با بیان این‎که “مسئولان در صدد رفع مشکلات کنونی کشور باشند” تصریح کرد: اهانت وی، قلوب حدود یک میلیارد و ششصد میلیون جمعیت اهل سنت جهان را به خاطر تاختن به مقدسات آنان جریحه دار کرد، ما عیب و نقصان خود را رفع کنیم و به صدر اسلام نتازیم؛ مشکلات کنونی کشور را برطرف کنید نه اینکه مردم را با معاویه، ابوسفیان و دیگران سرگرم کنید.

همزمان، مولانا عبدالحمید امام جمعه زاهدان، هم اظهار داشت: “اگر کسی محبت صحابه و اهل بیت را در دل ندارد، پیام دلسوزانه ما به او این است که ادب و حرمت را رعایت کند و به صحابه کرام و اهل بیت عظام اهانت نکند. مسئولان و غیرمسئولان، همگی باید احترام مقدسات را نگه دارند و این امری حیاتی است.”

وی با یادآور شدن داستان تحویل دادن قلمرو اسلام توسط حضرت حسن به حضرت معاویه گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که ما بهتر از حضرت حسن، معاویه را می‌شناسیم و کاش آقای محسنی اژه ای بهتر معاویه را می‌شناختند و اظهارنظر می‌کردند.

همزمان سید عبدالکریم حسین‌پور امام جمعهٔ شهر گُشت گفته که توهین قاضی القضات کشور به صحابی رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم قابل قبول نیست.

به گفته ایشان، حضرت معاویه رضی‌الله‌عنه مورد تایید حضرات حسن و حسین رضی‌الله‌عنهما بود.

وی در بخشی دیگر از سخنانش اظهار کرد: اگر افراد عادی توهین کنند ما می‌گوییم که این ها جاهل‌اند. ولی وقتی که افراد رده بالای کشور قرار گرفته‌اند و قاضی القضات هستند و به اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم توهین می‌کنند بعداً چه انتظاری برای وحدت دارند.
ایشان افزود: به مقدسات یک میلیارد بلکه بگوییم ٩٠٪ مسلمانان جهان توهین می‌شود بعد هم گفته می‌شود ما ‌و آن‌ها یکی هستیم این جور در نمی‌آید.

از دیگر سو، شیخ الحدیث مولانا عبدالصمد دامنی مدیرمدرسه دینی حقانیه ایرانشهر هم به موضوع مذکور واکنش نشان داد و گفت:قرآن کریم مقام والای اصحاب پیامبر اکرم “صلی الله علیه و آله وسلم” را بیان فرموده، کلام الهی برای دفاع و تزکیه صحابه رسول اکرم کافی است.

ایشان افزود: الله متعال در آیه ۹۵ سوره مبارکه النساء، درباره اصحاب گرامی فرموده: “و کلا وعد الله الحسنی” و بدون استثناء به همه اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) وعده بهشت داده شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: آقای اژه‌ای بابت این توهین، از اهل سنت و الجماعت عذرخواهی کند تا روز قیامت در پیشگاه پیامبر خدا شرمنده نباشد.

در همین حال، مولوی عبدالقادر ملک رئیسی خطیب جمعه چابهار هم با انتقاد از سخنان توهین امیز اژه ی، تصریح کرد که:” خداوند برای صحابه اعلام رضایت کرده و به آنها وعده بهشت داده است و آنها بودند که سه قاره را فتح کردند و ما چه کسانی هستیم که علیه آنها حرف بزنیم”.

مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه راسک نیز توهین بالاترین مرجع قضائیه به مقدسات اهل سنت را غیر قابل قبول خوانده و گفته است “قبلا شاهد توهین روزنامه و رسانه ها و یا مداحان به مقدسات ما بودیم، اما هیچکدام به اندازه توهین اژه ای برای ما سخت نبود چون این توهین از طرف مسئول رده بالای کشور بود و این غیر قابل قبول است”.

گفتنی است که چندی پیش رئیس قوه قضاییه در جمع در دیدار با مدیران مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه گفت: خاصیت نظام اسلامی است که در آن، انسان‌های پاک طینت و نیکو سرشت، رشد و ارتقاء می‌یابند و افراد منافق و دارای باطن خبیث که معاویه صفت و یزید صفت هستند رسوا می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا