اخبارتازه‌های سیاسی

سخنگوی بورل: هیچ موضوع قابل مذاکره‌ای با ایران نمانده!

سخنگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرده که هیچ چیز قابل مذاکره‌ای در مذاکرات وین باقی نمانده و نوبت به تصمیمات سیاسی رسیده است.

«پیتر استانو»، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه در مصاحبه با یک روزنامه لبنانی گفت: که ۴ روز پایانی مذاکرات در وین به گفتگو‌های غیرمستقیم هیئت‌های ایرانی و آمریکایی برای بهبود و حل و فصل چند مسئله اندکِ باقی‌مانده و برخی تعدیلات در طرح پیشنهادی بورل گذشت.
وی ادامه داد: که این گفتگو‌ها اکنون تمام شده و دیگر چیز قابل مذاکره‌ای وجود ندارد و همه چیز در متن نهایی که روز دوشنبه تقدیم شد، مشخص شده است.

استانو از بیان هرگونه جزئیات درباره این متن خودداری کرد، اما گفت که «این بهترین پیشنهاد ممکن است که در آن ملاحظات همه طرف‌ها لحاظ شده و می‌توان درباره آن به توافق رسید».
وی افزود که اکنون همه طرف‌های مذاکره باید تصمیم سیاسی خود را بگیرند و تأکید کرد که بورل در انتظار گرفتن تصمیمات سیاسی سرنوشت‌ساز برای امضای توافق است.
روز گذشته یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد که دولت جو بایدن آماده امضای هرچه سریع‌تر توافق است و افزود که از نظر آمریکا متن ارائه‌شده از جانب اتحادیه اروپا تنها مبنای ممکن برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) است.
پیش ازین نور نیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی با رد ماده شدن متن نهایی توافق در مذاکرات وین طی یادداشتی نوشت: مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند در برخی موضوعات پیشرفت نسبی حاصل شده «اما معنی این اظهارات به طور قطع رسیدن طرفین به متن نهایی توافق نیست».
از سویی دیگر دو روز پس از پایان مذاکرات وین برای احیای توافق اتمی برجام که این بار بر سر پیش نویس توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا بود، حسین شریعتمداری نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان این متن را «فاجعه بار» و «خسارت بار» خوانده و گفته مذاکرات وین «تاکنون به هیچ نتیجه‌ای» که جمهوری اسلامی می خواسته، نرسیده است.

دکمه بازگشت به بالا