اخبارحقوق بشر

مرخصی مراد طاهباز از زندان با پابند الکترونیکی

مراد طاهباز، سه‌تابعیتی ۶۶ ساله زندانی در ایران، پس از حدود پنج سال حبس، روز چهارشنبه، پنجم مرداد، با پابند الکترونیکی از زندان به مرخصی آمد.

مراد طاهباز، عضو هیئت مدیره و از بنیانگذاران مؤسسه حیات وحش میراث پارسیان، ایرانیِ سه‌تابعیتی است که زمستان ۱۳۹۶ با اتهام‌هایی چون «همکاری با دولت آمریکا به عنوان دولت متخاصم» بازداشت شد و همچنان در زندان به سر می‌برد.

آقای طاهباز زاده و بزرگ‌شده در لندن، دوران دانشگاه خود را در آمریکا گذرانده و غیر از تابعیت بریتانیا شهروندی آمریکا را نیز دارد. او در پرونده معروف به «فعالان محیط زیست» به تحمل ده سال حبس محکوم شد.

خانواده مراد طاهباز می‌گویند در مذاکرات میان بریتانیا و نظام ایران برای آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، قرار بود آقای طاهباز نیز آزاد شود، اما دولت بریتانیا پیگیری وضعیت او را به آمریکا حواله داد.

حکومت ایران در سال‌های گذشته چندین شهروند خارجی یا چند تابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله «جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام» بازداشت و تعدادی از آن‌ها را با زندانیان وابسته به حکومت ایران در خارج مبادله کرده است، اقدامی که کشورهای دیگر از آن با عنوان «دیپلماسی گروگان‌گیری» یاد می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا