اخبارتازه‌های سیاسی

اعتراض پادشاه اردن به حملات مرزی منظم شبه‌نظامیان مرتبط با ایران

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، طی مصاحبه‌ای که متن آن دیروز منتشر شد، از حملات «شبه‌نظامیان مرتبط با ایران» به مرزهای اردن انتقاد کرده است.

پادشاه اردن می گوید: «همانطور که قبلا در چندین مورد تاکید کردم، دامنه مداخلات ایران شامل کشورهای عربی شده و امروز ما با حملات منظم شبه‌نظامیان مرتبط با ایران به مرزهای خود مواجه هستیم.»

ملک عبدالله دوم خواستار «تغییر رفتار ایران» شد.

او گفت: اردن نیز مانند سایر کشورهای عربی در مسیر قاچاقچیان مواد مخدر و اسلحه قرار دارد که می‌خواهند محموله‌های خود را به اروپا منتقل کنند.

اردن اخیرا در جنوب سوریه و لبنان، با قاچاقچیان این ماده مخدر اعلام جنگ کرده است. بعد از کشته شدن یک سرباز اردنی در مبارزه با قاچاقچیان مرزی، سربازان اردن اجازه دارند مستقیم به طرف قاچاقچیان در مرز سوریه شلیک کنند.

اکنون بنابر گزارش‌ها، ارتش اردن به طور منظم در مرز با سوریه، برای مبارزه با قاچاقچیان عملیات انجام می‌دهد.

این مناطق در دست شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران است که از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ از دولت بشار اسد حمایت می کنند.

اخیرا نیز در پی کشف یک محموله بزرگ مواد مخدر و درگیری با قاچاقچیان یک افسر و یک مرزبان اردنی کشته شدند.

در پنج ماه نخست امسال بیش از ۳۰ قاچاقچی به دست ارتش اردن کشته شده‌اند و بیش از ۱۷ میلیون کاپتاگون توقیف شده که این میزان بیشتر از مجموعه قرص‌های ضبط شده در سال ۲۰۲۱ بوده است.

به گفته سازمان‌های ناظر بر روند مقابله با قاچاق مواد مخدر، سوریه جنگ‌زده به کشور اصلی تولید «کاپتاگون»، محرک ارزان قیمتی از خانواده آمفتامین، تبدیل شده است.

کرولاین رز، تحلیلگر موسسه استراتژی و سیاستگذاری نیولاینز در واشنگتن و نویسنده گزارش تجارت «کاپتاگون» در خاورمیانه می گوید: بسیاری از مکان‌های تولید «کاپتاگون»، نقاطی بودند که در اختیار حکومت سوریه و بعضی از همکاران امنیتی آنها مانند حزب‌الله و سپاه پاسداران بوده است.

دکمه بازگشت به بالا