اخباراهل سنت

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته ی گذشته بدین قرار است:

۱- مولوی عطاء اسلامی یکی از علمای برجسته کیشکور شهرستان سرباز به علت ایست قلبی درگذشت

۲- کنگره بین المللی THANZ استرالیا با محوریت بررسی بیماری‌های خونی «دکتر اکبر گمشادزهی» دانشمند جوان اهل بلوچ را بعنوان دانشمند برتر دنیا در زمینه خون شناسی و سرطان شناسی معرفی کرد.

۳- به گزارش رسانک، ٢٩ تیر ماه ۱۴۰۱، عدنان مطوری، صاحب سگی به نام ناتاشا به رودخانه رابچ زرآباد آمده تا او نیز سهمی در جستجوی نوجوان مفقود شده بلوچ داشته باشد، “یاسین نهنگی” نوجوان بلوچی است که در تاریخ ١٩ تیر ماه بدنبال طغیان رودخانه رابچ، مفقود شد و مردم منطقه، با دست خالی و در نبود مسئولان دولتی به مدت یک هفته دنبال وی گشتند

۴- به گزارش کمپین فعالین بلوچ، از ۳۴۵ روستای شهرستان نیکشهر، ۲۲۰ روستا فاقد شبکه آبرسانی استاندارد هستند.

۵- مدیرکل آموزش‌و‌پرورش بلوچستان و سیستان از خداحافظی ۱۴۸ دانش آموز استان با مدرسه خبر داد.

۶- دو سوخت‌بر بلوچ بنام‌های ” عرفان ریگی” و “متین ایرندگانی” بر اثر واژگونی خودرو در محور ایرانشهر به بزمان حدفاصل مسجد ابوالفضل جان خود را از دست دادند.

۷- یک نیروی نظامی رژیم ایران در پی برخورد با یک دستگاه خودرو در زاهدان، جان باخت، هویت این نیروی نظامی استوار سکم “مهدی کامور استانه” اهل گیلان عنوان شده است.

۸- دو طایفه بهرامزهی و ایراندوست، با پادرمیانی ملاکمال بلوچ به اختلافات پایان داده و صلح و سازش کردند.

۹- یک کودک دختر ۱۰ ساله بلوچ بنام ” مریم زین الدینی” در حوضچه آب روستای مُدانچ شهرستان فَنّوج غرق شده و جان خود را از دست داد. همچنین گزارش شده است که یک کودک دیگر بنام “زهرا زحمت‌کش” فرزند قادربخش در رودخانه این شهر غرق شده است

۱۰- یک سرباز وظیفه هنگ‌مرزی جکیگور بنام ” امان شیخ” اهل استان گلستان در درگیری با افراد مسلح کشته شد.

۱۱- نیروهای نظامی لباس شخصی پیش از عبور کاروان نمایندگان مجلس در منطقه سیستان، به سمت خودروی یک شهروند در محور دوستمحمد به زابل تیراندازی کردند.

۱۲- بلال نصرویی، خواننده بلوچ اهل زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

۱۳- شلوغی و ازدحام و عدم پاسخگویی به ارباب رجوع در دفتر تعویض پلاک میناب، اعتراض شهروندان را به همراه داشت.

۱۴- پنج شهروند بلوچ توسط نیروهای نظامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند، هویت این پنج شهروند “خدانور لجعی” فرزند عیسی، “کریم براهویی”، ناصر براهویی”، “یزدان براهویی” و “ابراهیم بارانزهی” (پردیس) اهل شیرآباد زاهدان محرز شده است.

۱۵- یک شهروند بلوچ بنام “علی قناری” پس از تعقیب و گریز توسط نیروهای نظامی لباس شخصی در زاهدان کشته شد.

۱۶- به گزارش حال وش، دو زندانی بلوچ بنام‌های “عبدالواحد‌ قنبرزهی» و “ذبیح الله براهویی” محکوم به اعدام توسط مسئولان زندان بیرجند، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی این زندان منتقل شدند. همچنین گزارش شده است که یک زندانی دیگر بلوچ بنام “حیدر براهوی ” برای اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان یزد منتقل شده است.

دکمه بازگشت به بالا