اخبارتازه‌های سیاسی

گزارش بلومبرگ از هفتمین نشست مذاکرات آستانه در تهران

رهبران ایران، روسیه و ترکیه در تهران برای گفتگو در مورد درگیری در سوریه دیدار کردند، اما آشفتگی ناشی از حمله روسیه به اوکراین بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

پوتین مذاکرات با رئیس جمهور ایران و رئیس جمهوری ترکیه  را «مفید و کاملاً اساسی» خواند، اما رهبران توافق‌های کمی در مورد سوریه به جز تعهد برای دیدار مجدد در روسیه قبل از پایان سال اعلام کردند.

امروز وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای سوری‌اش تأکید کرده است، از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم.

اردوغان بار دیگر بر تعهد خود مبنی بر حذف YPG از شمال سوریه، منطقه ای که توسط گروه شبه نظامی کرد به عنوان سکوی پرتاب حملات علیه ترکیه استفاده می شود، تاکید کرد. دولت آنکارا YPG و گروه‌های وابسته به آن را گسترش‌دهنده پ‌ک‌ک می‌داند، یک گروه شبه‌نظامی جدایی‌طلب که توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته است. اردوغان پس از نشست روز سه‌شنبه گفت، ترکیه که عملیات‌های فرامرزی را برای دور کردن YPG و داعش از مرزهای خود با سوریه انجام داده است، انتظار همبستگی از شرکای خود در فرمت آستانه را دارد، زیرا به مبارزه با این شبه‌نظامیان ادامه می‌دهد.

وی گفت: “به عنوان ضامنان آستانه، انتظار ما از روسیه و ایران این است که آنها از ترکیه در این مبارزه حمایت کنند.”

اردوغان دیروز با آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد و خامنه‌ای هشدار داد که عملیات نظامی مجدد ترکیه در شمال سوریه برای منطقه “مضر” خواهد بود.

ترکیه نیروهای خود را در سراسر مرز با شمال سوریه مستقر کرده تا نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا را که تروریست می داند، هدف قرار دهد، در حالی که روسیه و ایران از رژیم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در برابر شورشیان ضد دولتی حمایت می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا