اخبارتازه‌های سیاسی

اولین دیدار دوجانبه اردوغان و پوتین پس از جنگ اوکراین در تهران

در حالی که نشست سه‌جانبه روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران روز سه‌شنبه در تهران برگزار خواهد شد، حضور همزمان پوتین و اردوغان در پایتخت ایران، فرصت اولین دیدار حضوری این دو پس از آغاز جنگ اوکراین را فراهم کرده است.

نهاد ریاست جمهوری ترکیه روز دوشنبه ۲۷ تیر اعلام کرد «تحولات اخیر سوریه، مبارزه با سازمان‌های تروریستی به‌ویژه پ ک ک/ ی.پ.گ، تلاش برای حل و فصل سیاسی، وضعیت انسانی و بازگشت داوطلبانه سوری‌ها به کشورشان» در دستور کار هفتمین اجلاس «سران روند آستانه» قرار دارد.

نخستین دور این اجلاس با حضور نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه، به منظور برقراری آتش‌بس در سوریه پس از نشست‌های مقدماتی در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، اول آذر ۱۳۹۶ در سوچی روسیه تشکیل شده بود.

آخرین سفر پوتین و اردوغان به تهران به شهريور سال ۱۳۹۷ باز می‌گردد که این سفر در چارچوب برگزاری دور دیگری از همین اجلاس انجام شده بود.

اما رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که روز دوشنبه وارد تهران می‌شود، از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، بارها خواستار دیدار حضوری با ولادیمیر پوتین همتای روس خود شده بود.

ولادیمیر سوتنیکوف، یک تحلیلگر سیاسی روس به خبرگزاری فرانسه گفت: «زمان برگزاری این نشست [دوجانبه] تصادفی انتخاب نشده است.»

او افزود: «در حالی که روسیه “عملیات ویژه” خود در اوکراین را انجام می‌دهد، ترکیه نیز می‌خواهد “عملیات ویژه” نظامی خود را در سوریه انجام دهد. این موضوع اصلی این نشست خواهد بود.»

طبق آخرین اخبار رسیده، قرار است فردا وزیر خارجه سوریه نیز همزمان با نشست آستانه، به تهران سفر کند.

دکمه بازگشت به بالا