اخبارتازه‌های سیاسی

کمال خرازی: خواستاز آغاز گفت‌وگوی منطقه‌ای با حضور عربستان، ترکیه، مصر و قطر هستیم

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی می گوید: ما آمادگی کامل خود را برای انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای اعلام کرده‌ایم و کشورهای عربستان، ترکیه، مصر، قطر و غیره را به برگزاری گفت‌وگوی منطقه‌ای دعوت می‌کنیم.

سید کمال خرازی، خارجی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد از اظهارات سعودی ها مبنی بر دراز کردن دست دوستی استقبال می کنیم و ما آماده گفت‌وگو و از سرگیری روابط عادی با این کشور هستیم. ایران و عربستان دو کشور منطقه ای مهم هستند و حل اختلافات میان آن ها منجر به تحول منطقه‌ای می شود.

کمال خرازی در فرازی دیگر از صحبت‌هایش گفت، ما توانایی فنی برای ساخت بمب هسته‌ای را داریم. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست که ما توانایی فنی برای ساخت بمب هسته ای را داریم اما تصمیمی در این خصوص نداریم. تنها طی چند روز میزان غنی سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به راحتی می توانیم به  ۹۰درصد نیز برسانیم.

خرازی همچنین خاطرنشان ساخت: صحبت کردن درخصوص ناتوی خاورمیانه‌ای تنها یک تفکر سطحی است و عربستان تاکید کرد که این امر مطرح نیست.

به تازگی وزیر خارجه عربستان سعودی گفته است: صحبتی درباره ائتلاف منطقه‌ای با اسرائیل وجود ندارد؛ اگر هم چنین صحبتی وجود داشته باشد، ریاض در هیچ گفت‌وگویی درباره آن شرکت نخواهد کرد.

او گفته: هرگز هیچ نوع همکاری نظامی یا فنی با اسرائیل مطرح نشده است؛ نه در نشست جده و نه قبل از آن. نشست جده بر موضوع شراکت با واشنگتن متمرکز بود.

فیصل بن فرحان افزود: چیزی به نام ناتوی عربی وجود ندارد؛ اما ریاض نزدیک به ۵ سال پیش پیشنهاد تشکیل یک سیستم دفاعی مشترک عربی را ارائه کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا