اخبارتازه‌های سیاسی

روس‌ها حداقل دو بار در ماه گذشته برای بررسی پهپادهای ایرانی به پایگاه کاشان سفر کرده‌اند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز شنبه در حالی که جو بایدن برای شرکت در نشست خاورمیانه در ریاض حضور داشت، گفت که ایران در حال آماده شدن برای فروش صدها هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی به روسیه است.

سالیوان به سی‌ان‌ان گفت: ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد ایران در حال آماده‌سازی ارائه چند صد پهپاد از جمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.

کاخ سفید همچنین سه عکس از هواپیماهای بدون سرنشین شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ با قابلیت حمل موشک های هدایت شونده دقیق منتشر کرد. این عکس‌های ماهواره‌ای پهپادهای در حال پرواز را در حالی نشان می‌داد که یک ترابری روس در محل حاضر بود.

آقای سالیوان کمتر از یک هفته پیش نیز رسما خبر داده بود که روسیه از ایران خواسته: «صدها هواپیمای بدون سرنشین» تحویل این کشور دهد تا از آنها در تهاجم نظامی خود علیه اوکراین استفاده کند.

پس از آن که اتحادیه اروپا درباره این درخواست روسیه ابراز نگرانی کرد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز جمعه، ۲۴ تیرماه، در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، ضمن تکذیب ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین گفت این اظهارات جیک سالیوان «در راستای اهداف و اغراض سیاسی خاص» صورت گرفته است.

با این حال، مشاور امنیت ملی آمریکا در اظهاراتش به سی‌ان‌ان به طور جزئی‌تر شرح داده است که بر اساس اطلاعات این کشور، سفر ماه ژوئن هیئت روسی به ایران، اولین بازدید روس‌ها از پایگاه کاشان برای چنین منظوری بوده است.

همچنین به گفته مقام‌های آمریکایی، یک هیئت روسی در روز پنجم ماه ژوئیه برای بازدید مشابهی دوباره به پایگاه هوایی کاشان رفت.

پیشتر بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز از پایگاه هوایی کاشان به عنوان «نقطه کلیدی در صدور تروریسم هوایی ایران به منطقه» نام برده و اضافه کرده بود که جمهوری اسلامی از این پایگاه برای آموزش «نحوه استفاده و هدایت پهپادها» به گروه‌های نیابتی خود استفاده می‌کند.

انتشار خبر سفرهای هیئت روسی به ایران برای دریافت پهپاد‌های جنگی در حالی منتشر شده که جو بایدن، رئیس ‌جمهور آمریکا، به خاورمیانه سفر کرده و موضوع فعالیت‌های تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی در منطقه یکی از موضوعات مورد بحث در این سفر بوده است.

دکمه بازگشت به بالا