اخبارحقوق بشر

دیدبان حقوق بشر خواستار پایان سرکوب در ایران و آزادی بازداشتی‌های اخیر شد

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید موج تازه بازداشت‌ها در ایران پس از «بن‌بست» در احیای برجام و با هدف ایجاد مانع بر سر بروز عصبانیت مردمی از ناکامی‌های گسترده دولتی رخ می‌دهد.

بیانیه این سازمان حقوق بشری پس از بازداشت  شماری از فعالان سیاسی و اجتماعی صادر شده است.

دیدبان حقوق بشر بازداشت‌ اخیر «منتقدان سرشناس» را «بخشی از روند جدیدی از سرکوب مخالفت مسالمت‌آمیز» دانسته که «همزمان با بدتر شدن شرایط اقتصادی و بن‌بست ظاهری در احیای توافق هسته‌ای جامعه بین‌المللی با ایران، متوجه مخالفت مسالمت‌آمیز شده است.»

این سازمان از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که «سرکوب علیه مخالفت» را پایان دهند و افراد بازداشت‌شده به خاطر فعالیت مسالمت‌آمیز و انتقاد از حکومت را آزاد کنند.

اخیرا موج تازه ای بازداشت‌ها در ایران شدت گرفته است.

حتی پیش از بازداشت افرادی چون مصطفی تاجزاده، محمد رسول‌اف، مصطفی آل‌احمد و جعفر پناهی مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی، بیش از ۱۲ فعال مدنی و صنفی، از جمله نرگس محمدی، سعید مدنی، کیوان صمیمی، محمد حبیبی، و رضا شهابی را دستگیر و محاکمه کرده‌اند و به زندان بازگردانده‌اند.

در هفته آخر ماه ژوئن نیز چندین روزنامه‌نگار و فعال از جمله ویدا ربانی، احمدرضا حائری، امیرسالار داودی و مسعود باستانی بازداشت، محکوم یا احضار شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی آن‌ طور که طرف‌های غربی اعلام کرده‌اند با طرح خواسته‌های فرابرجامی، مذاکرات احیای توافق برجام را به بن‌بست کشانده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا