اخبارحقوق بشر

موج تازه بازداشت فعالان سیاسی و اجتماعی در ایران

جعفر پناهی، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی که روز گذشته توسط نیروهای امنیت بازداشت شده بود به بند ۸ زندان اوین منتقل گردید.

آقای پناهی در سال ۹۰ توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی و خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.

در روزها و هفته‌های اخیر بازداشت‌ فعالان سیاسی و اجتماعی در ایران شدت گرفته و هم‌زمان سخت‌گیری‌ها در فضای اجتماعی از جمله بر سر «حجاب» به شکل قابل توجهی بیشتر شده است.

دیروز ۲۰ تیر تعداد زیادی از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان آبان ۹۸ در پی یورش نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

ساعاتی بعد از بازداشت اعضای خانواده کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸، خبرگزاری حکومتی فارس آنها را به «دریافت پول برای ایجاد اغتشاش و ناامنی» در ایران متهم کرد.

از جمله افراد سرشناسی که در روزهای گذشته بازداشت ‌شده‌اند، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد غروب جمعه ۱۷ تیر ماه در ارتباط با بیانیه «تفنگت را زمین بگذار.» بود.

همچنین مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که می‌گفت حکومت نیاز به اصلاح ساختاری دارد و مخالف تغییر رژیم در ایران است بازداشت گردید.

روزنامه همشهری، در مورد بازداشت آقای تاجزاده نوشته است: مشی و ادبیات سیاسی تاجزاده سال‌هاست که بر پایه نقد رهبری و حاکمیت استوار شده است؛ اما خروج از نقد و ورود به عرصه «تشویش اذهان عمومی» و «نشر اکاذیب» چیزی نیست که بتوان آن را مشمول آزادی بیان کرد.

پیش از آن هم تعداد زیادی از فعالان کارگری و صنفی بازداشت شدند.

نابسامانی وضعیت اقتصادی و معیشتی در ایران اعتراض‌ها و انتقادهای زیادی به دنبال داشته است.

گفتنی است، بازداشت‌های اخیر واکنش های متعددی را در پی داشته است؛ از جمله جشنواره کن با انتشار بیانه ای خواستار آزادی فوری محمد رسول اف، مصطفی آل احمد و جعفر پناهی شد.

در بیانیه مذکور آمده است: «رسول اف و همکارش آل احمد پس از حمایت از اعتراضات مردمی علیه مقامات ایران به دلیل ریزش ساختمان متروپل که ۴۳ کشته برجای گذاشت، دستگیر شدند. این دستگیری‌ها و همچنین موج سرکوب آشکارا در ایران علیه هنرمندانش را به شدت محکوم می‌کنیم»

دکمه بازگشت به بالا