اخبارتازه‌های سیاسی

بغداد آماده برگزاری ششمین دور از مذاکرات ایران و عربستان می‌شود

یک رسانه عراقی در گزارشی اعلام کرد که بغداد قصد دارد میزبان یک نشست مهم بین عربستان و ایران باشد، که پیش‌بینی می‌شود در این نشست احیای روابط میان ریاض و تهران پس از سال‌ها سردی اعلام شود.
عمر الفایز، عضو کمیته روابط خارجی در مجلس عراق در گفت‌وگو با پایگاه المدی، گفت: میانجیگری عراق میان عربستان و ایران در چارچوب نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور به یکدیگر و ارسال پیام‌های مثبت به جهان انجام شد.
او در عین حال از برگزاری قریب الوقوع نشستی مستقیم در سطح بالا میان تهران و ریاض در عراق خبر داد.
این نماینده مجلس عراق خاطرنشان کرد که تنش زدایی در روابط میان ایران و عربستان بر منطقه تاثیر مثبت می‌گذارد و همگان می‌دانند که عراق به محلی برای تصفیه حساب طرف‌های مختلف تبدیل شده و از قطع روابط میان عربستان و ایران آسیب دیده است.
چندی قبل نیز مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق برای ایجاد زمینه لازم برای بهبود روابط میان عربستان و ایران به جده و تهران سفر و با مقامات عالیرتبه دو کشور دیدار کرد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در نشستی با گروه‌های فلسطینی در دمشق اعلام داشت که تهران از بازگشایی سفارتخانه‌ها و آغاز گفت‌وگوها با عربستان استقبال می‌کند.
عراق تاکنون میزبان ۵ دور از مذاکرات میان مسئولان ایرانی و عربستانی با هدف عادی سازی روابط دو طرف پس از قطع روابط تهران و ریاض در سال ۲۰۱۶ بوده است.
البته اختلافاتی میان تهران و ریاض اساسا در مذاکرات اخیر مطرح نیستند و راه‌حل‌های آن‌ها هم بسیار پیچیده‌تر از بازگشایی سفارتخانه‌هاست.
اما در سطح مسایل روز، اختلافات دو کشور به رویارویی‌شان در کشورهایی مثل یمن و لبنان محدود می‌شود. در این کشورها، هم ایران و هم ریاض رودروی هم هستند.
هر دو همدیگر را به دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر متهم می‌کنند و البته هر دو در سراسر خاورمیانه به دنبال افزایش نفوذ و قدرت هستند.

دکمه بازگشت به بالا