اخبارحقوق بشر

سازمان حقوق بشر ایران: همزمان با اعتراض‌های سراسری شمار اعدام‌شدگان دو برابر شد

در حالی که اعتراضات متعددی در سراسر ایران در جریان است، حاکمیت برای مقابله با این اعتراضات و ایجاد ترس و وحشت بین معترضان دست به اعدام‌های بیشتری زده است.
این مطلب را روز جمعه سازمان غیردولتی «حقوق بشر ایران» منتشر کرد. گزارشی که بر مبنای آن تعداد اعدام‌‌شدگان در ایران در نیمه اول سال ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شده است.
این سازمان غیردولتی مستقر در نروژ در گزارش خود اعلام کرد که از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲، ۲۵۱ نفر در ایران به دار آویخته شدند، این در حالی است که تعداد اعدامی های مدت مشابه در سال گذشته ۱۱۷ نفر بوده است.
اعدام در ایران، با دار زدن انجام می‌شود.
از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲، ۲۵۱ نفر در ایران به دار آویخته شدند، این در حالی است که تعداد اعدامی های مدت مشابه در سال گذشته ۱۱۷ نفر بوده است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی که در پایان ژوئن منتشر شد از ادامه روند صعودی اعدام در ایران ابراز نگرانی کرد.
ایران سال‌هاست که درگیر یک بحران عمیق اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و سوءمدیریت است. بر همین اساس، ماه گذشته نیز تظاهراتی علیه افزایش هزینه‌های زندگی از جمله بهای نان، و فساد در چندین شهر ایران برگزار شد.
محمود امیری مقدم، بنیانگذار «حقوق بشر ایران» به خبرگزاری فرانسه گفت: «شکی نیست که هدف از این اعدام ها خنثی کردن اعتراضات فزاینده علیه حاکمیت است.»
وی خاطرنشان می کند که ۱۳۷ مورد از این اعدام ها از زمان آغاز موج جدید اعتراضات در ۷ مه صورت گرفته است. به گفته این سازمان غیردولتی، در میان اعدام شدگان، شش زن نیز حضور داشتند.

دکمه بازگشت به بالا