اخبارورزشی

داستان وریا غفوری چیست و چرا از جنس مردم قلمداد می شود؟!

شبکه کلمه/ داستان وریا غفوری نه تنها با ورزشکاران و سلبریتی‌های نزدیک به حکومت، در فوتبال ایران متفاوت است؛ بلکه می‌توان گفت رفتار، نوع نگاه و اعتراض‌های مدنی‌اش، او را از سایر ورزشکاران نیز جدا می‌کند.

برای جامعه ایران، نمونه‌های مشابه وریا غفوری چندان پرشمار نیستند. در نسل قبل‌تر از وریا غفوری، می‌توان «علی دایی» و «علی کریمی» را دید که هر دو، از تمامیت فوتبال ایران رانده و دور شده‌اند.

واکنش به آتش‌سوزی مدرسه دخترانه «اسوه حسنه» زاهدان و کشته شدن شماری از دانش‌آموزان این مدرسه در سال ۱۳۹۷.

اعتراض به «جواد ظریف» که گفته بود: «ما و مردم ایران افتخار می‌کنیم که به خاطر دفاع از مردم فلسطین و لبنان تحت فشار هستیم.» با نوشتن این پاسخ صفحه اینستاگرام: «آن‌هایی که به خاطر حمایت از مردم مظلوم فلسطین، یمن و لبنان زیر فشار هستند، شما نیستید، مردم ایران هستند.»

کنایه به گرانی سکه و دلار در سال ۱۳۹۸ با این عبارت در فضای مجازی؛ «جمهوری خوب، اسلامی خوب، ایران بهترین. فقط دلیل این همه مشکلات و فقر مردم ایران چیست؟»

استفاده از عبارت «برای این کشور باید خون گریست» در استوری اینستاگرام پس از ابلاغ رای «فساد فی‌الارض» و «محاربه با خدا» به پنج فعال محیط زیست.

بارها اعتراض به وضعیت معیشتی و سلامتی «کولبران» در کردستان و درخواست برای پایان دادن به تیراندازی به سوی آن‌ها طی چهار سال اخیر.

واکنش به خودسوزی «سحر خدایاری» ملقب به دختر آبی و اعتراض به شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، بخشی از مهم‌ترین رفتارهای مدنی کاپیتان استقلال در سال ۱۳۹۸ بود.

سال ۱۳۹۹ وریا غفوری تنها بازیکن فوتبال ایران شد که به قتل «نوید افکاری» توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی واکنش نشان داد. او در توییتر خود نوشت: «فکر، اندیشه و آزادی، قابل اسارت نیست نه با زندان نه با اعدام. ذات انسان مطالباتی دارد که هیچ وقت خاموش نمی‌شود.»

صحبت‌های وریا غفوری البته واکنش‌‌برانگیز بوده است. بیستم بهمن ۱۳۹۷، آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود گفت: «به ورزشکارانی که از امنیت کشور استفاده می‌کنند و کار و ورزش خود را انجام می‌دهند و بعد نمکدان می‌شکنند، هشدار می‌دهم که یادشان نرود که امنیت چه‌طور به دست می‌آید.»

دکمه بازگشت به بالا