اخباراهل سنت

مهمترین رویدادهای بلوچستان در یک هفته گذشته

چهارشنبه، ۸ تیر ۱۴۰۱/ به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در یک هفته گذشته بدین قرار است:

۱- تداوم بی‌خبری از مولوی امان الله بلوچی و حافظ عبدالرحیم کوهی دو زندانی سیاسی مذهبی بلوچ که سال هاست در زندان زاهدان محبوس بودند.

۲- مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه از فشار اقتصادی بر زندگی مردم و بازداشت معترضان به گرانی واکنش نشان داده و انتقاد کرد.

۳-سپاه با پیام دروغِ احتمال انفجار در روستاهای جَگین، قادر آباد و احمد آباد در منطقه لاشار باعث تخلیه‌ی این سه روستا توسط مردم شد؛ مولوی عبدالعزیز دهقانی امام جمعه بافتان به این خبر دروغ سپاه واکنش نشان داده و انتقاد کرد.

۴- روز سه شنبه ۷ تیرماه ۱۴۰۱، یک نیروی مرزبانی ایران بنام ” محمد صیاد” در درگیری با نیروهای طالبان در مرز میلک کشته شده است.

۵-اعدام یک زندانی بلوچ بنام ” یوسف سنجری” اهل شهرستان اسلام آباد در زندان جیرفت.

۶- سه سوخت بر بلوچ بنام‌های “حسین هرمزی” فرزند حبیب، “محمد ریگی مقدم” و “علی نورزهی” ۱۶ ساله فرزند فضل احمد بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی کشته شده اند، همچنین یک سوخت بر بلوچ بنام ” جواد بلوچی” نیز بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی زخمی شده است.

۷- با وساطت مولانا محمد حسین گرگیج، یک تبعه ۲۰ ساله اهل افغانستان و ساکن ایران در شهر کرمان از اجرای حکم اعدام رهایی پیدا کرد.

۸- سردار بشیر احمد ریگی فرزند مرحوم سردار مِھرُ الله خان ریگی، از معتمدین خیر خواہ و صلح جوی بلوچستان پس از تحمل دوره‌ای بیماری ۵ تیر ماه درگذشت.

۹-بر اثر تخریب یک باب منزل مسکونی در خیابان پروین شهر ایرانشهر به دلیل طوفان و بارش باران چهار شهروند بلوچ زخمی شدند.

۱۰- شماری از شهروندان بلوچ شهر زاهدان چهارم تیر ماه در اعتراض به باطل شدن کارت سوخت خودروهای خود اقدام به تجمع اعتراضی در مقابل شرکت نفت این شهر کردند.

۱۱- نیروهای نظامی پاسگاه نایین در محور نایین به اصفهان با خودروی نظامی اقدام به تعقیب خودروی پژو ۴۰۵ شهروند بلوچ و ضربه زدن با سپر کردند که باعث واژگونی خودرو و جان باختن راننده آن شده است؛ هویت این شهروند بلوچ “ساسان کاشانی” معروف به محمد رودینی ۲۳ ساله، فرزند حفیظ الله اهل زاهدان و ساکن یزد عنوان شده است.

۱۲- بر اثر تیراندازی افراد مسلح به خودرو نیروی انتظامی در محور نرماشیر یک مامور نظامی از ناحیه پا زخمی شد.

۱۳- وزش طوفان شدید باعث سقوط بیش از ۳۰ اصله تیر برق و خاموشی برق بیش از ۲۰ روستای بخش جلگه چاه هاشم واقع در شهرستان دلگان شد، همچنین بارش باران و وزش طوفان برق و آب مناطق روستایی بخش دامن در ایرانشهر را نیز قطع کرد.

۱۴- مدیر کل پزشکی قانونی بلوچستان و سیستان تعداد مراجعین ناشی از نزاع و خشونت را در سال گذشته ۸ هزار و ۳۶۰ نفر اعلام کرده که از این تعداد ۶ هزار و ۲۴۹ نفر را مرد و ۲ هزار و ۱۱۱ نفر زن بوده اند.

دکمه بازگشت به بالا