اخبارتازه‌های سیاسی

در اولین روز مذاکرات احیای برجام در دوحه چه گذشت؟!

به گزارش شبکه کلمه، دور تازه از مذاکرات رفع تحریم‌ها، بعدازظهر دیروز سه‌شنبه ۷ تیرماه با گفتگوی «علی باقری» و «انریکه مورا» در دوحه پایتخت قطر آغاز شد.

در این ارتباط، پایگاه تحلیلی خبری نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به اینکه در اولین روزمذاکرات، گفتگوها بر سر موضوعات باقی مانده با «رویکردی فنی و با جدیت» دنبال شده است، اعلام کرد که فضای حاکم بر مذاکرات با تمرکز بر «ابعاد تخصصی» هر یک از گروه‌های مورد گفتگو پیگیری شده است.

این گزارش می گوید: در حالی که موضوعات باقی‌مانده از نظر عددی قابل توجه نیست اما به دلیل تاثیرگذاری مستقیم آن بر شکل‌گیری توافق قوی، پایدار و قابل اتکاء، موجب کُند شدن فرآیند دستیابی به توافق شده است.

به گفته این گزارش، در مذاکرات شب گذشته صرفا گفتگوها میان مورا و علی باقری جریان داشته است.

این خبر در حالیست که ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران پیش از آغاز این مذاکرات گفته که مذاکره بین ایران و آمریکا مستقیم نیست؛ بلکه از طریق واسطه که شخص آقای مورا است انجام می شود .

به گفته وی، آقای مالی از طرف آمریکا حضور دارند، از طرف ایران هم آقای باقری اعزام شدند؛ اما واسطه ارسال پیام مذاکره آقای مورا است .

وی در مورد گفتگوی مستقیم با آمریکا افزود: آمریکایی ها اگر توافق را بپذیرند و ‌‌تعهداتشان را انجام دهند مجددا به میز ۵+۱ برمی گردند و در این صورت است که می توانند مستقیما نظراتشان را با طرف ایرانی مطرح کنند.

از دیگر سو، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز روز گذشته بدون اشاره به موضوعاتی که در دستور کار مذاکرات است، اظهار داشت: «خطوط قرمزی که در مذاکرات ترسیم شده در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در کشور مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی است و این موضوعی است که نسل‌های بعدی در مورد آن قضاوت خواهند کرد.»

وزیر امور خارجه ایران در عین حال تاکید کرد: «اگر آمریکا نیت جدی داشته باشد توافق در این دور از مذاکرات در دسترس است.»

دکمه بازگشت به بالا