اخباراقتصادی

جشن خودکفایی در کشور گرفتیم ولی از سال ۱۳۹۷ به وارد کردن گندم روی آوردیم!

یک فعال حوزه کار با انتقاد از واردات نهاده‌ها و خوراک دام و طیور، می گوید: در شرایطی که دنیا به سرمایه گذاری روی غلات استراتژیک روی آورده است، باید تهیه و تامین نهاده‌ها در ایران و توسط بخش خصوصی انجام شود.

هادی ابوی از بخش کشاورزی به عنوان بخشی که دارای بیشترین اشتغالزایی و ارزش افزوده است، نام برد و گفت: ما در بخش محصولات استراتژیک مثل گندم ضعیف عمل کردیم. جشن خودکفایی در کشور گرفتیم ولی از سال ۱۳۹۷ به وارد کردن گندم روی آوردیم.

آقای ابوی در گفت وگو با ایسنا، یادآور شد: ۱۵ سال قبل اگر کسی درباره کمبود آب صحبت می کرد توجه نمی شد ولی امروز خشکسالی و بی آبی در سالهای آینده به معضلی جدی تبدیل شده است.
او در ادامه پرسید: در چنین شرایطی چرا باید آب کشور را صرف تولید چند نوع میوه خاص کنیم در حالی که می توانیم‌ آنها را وارد کنیم؟
این فعال حوزه کار افزود: بسیاری از فارغ التحصیلان کشاورزی در کشور بیکارند در حالی که دارای ایده‌ها و طرح‌های خوبی هم در بحث کشت و هم آبیاری هستند ولی متاسفانه بدون توجه به این مساله به مصرف بی رویه آب و کشت محصولات آب بر روی آورده‌ایم.
اخیرا خبری مبنی بر صادرات روزانه بیش از ۷۰۰ کانتینر هندوانه از ایران به ترکیه منتشر شد؛ خبری که با واکنش‌های متعددی روبرو بود، چراکه ایران در شرایط بحران آب قرار دارد و صادرات هندوانه درواقع صادرات آب به حساب می آید.
بسیاری از رسانه‌های داخلی این خبر را تحت عنوان صادرات آب مجازی به ترکیه تیتر زدند.
روزنامه همشهری آنلاین نیز نوشت: صادرات ماهانه هندوانه به ترکیه معادل ۶۰ درصد حجم آب سد لار است.
از سویی دیگر اسماعیل مرادیان نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به افزایش صادرات هندوانه به ترکیه، گفت: ترک‌ها با هدف حفظ منابع آبی خود میزان کشت هندوانه را کاهش دادند و از ایران وارد می کنند.

دکمه بازگشت به بالا