اخبارتازه‌های سیاسی

بیانیه نشست گروه هفت: یک راه حل دیپلماتیک بهترین مسیر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است

هفت کشور پیشرفته و صنعتی جهان موسوم به «گروه هفت» با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، راهکار دیپماتیک را بهترین راه برای محدود کردن آن عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشورهای عضو گروه هفت در پایان نشست خود در آلمان در بیانیه‌ای مشترک ضمن اشاره به موضوعات مختلفی از جمله روسیه، چین، اوکراین و تغییرات اقلیمی بر “تعهد راسخ خود برای ممانعت از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی” تاکید کردند.

گروه هفت در این بیانیه از ایران خواسته است که به طور اساسی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. آنها می گویند که همچنان یک «راه حل دیپلماتیک بهترین مسیر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.»

هفت دموکراسی ثروتمند جهان در بخش دیگری از این بیانیه آنچه را که رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه خوانده اند، قویا محکوم کردند و خواستار آن شده‌اند که ایران تحت قطعنامه ۲۲۳۱ و دیگر قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد تمامی فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالیستیک و دیگر اقدامات توسعه تسلیحات که در تضاد با آن قطعنامه‌ها است را متوقف کند.
در بیانیه گروه هفت آمده است که این گروه از ابتکار عمل‌های منطقه ای برای بهبود روابط دو جانبه کشورها در منطقه استقبال کرده و از ایران می‌خواهند که به طور سازنده و فعالانه در پیشبرد «صلح و امنیت در خاورمیانه» مشارکت کند.
گروه هفت نسبت به ادامه نقض حقوق بشر در ایران از جمله بازداشت های خودسرانه نیز ابراز «نگرانی» جدی کرده و «افزایش» مجازات اعدام در ایران را محکوم کرده است.
اعضای گروه هفت در این بیانیه از ایران خواسته اند که به بازداشت خودسرانه «شهروندان خارجی و شهروندان دو‌تابعیتی برای اهداف سیاسی» پایان دهد.
آنها همچنین گفته اند که از تلاش‌های بین‌المللی برای متعهد کردن ایران به پاسخگویی در قبال «سرنگونی غیرقانونی» هواپیمای اوکراینی پرواز ۷۵۲ حمایت می کنند.

دکمه بازگشت به بالا