اخبارتازه‌های سیاسی

افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک میان ترکیه و اسرائیل؛ چاووش‌اوغلو: نهادهای امنیتی ما با هماهنگی نزدیک کار می‌کنند!

شبکه کلمه/ مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی نشست مشترک خبری با یائیر لاپید، همتای اسرائیلی خود در آنکارا به اهمیت رایزنی‌های دوجانبه سیاسی و منطقه‌ای اشاره کرده و گفت: فعالیت‌ها برای افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک ما به سطح سفارت را آغاز کردیم.

او خاطرنشان کرد که طرفین در دیدارهای دوجانبه تایید کرد‌ند که تمایل دارند گفت‌وگوی مثبت میان ترکیه و اسرائیل را که تازه شروع شده، با اقدامات ملموسی پیش ببرند و به‌زودی بازدیدهای متقابل در سطوح عالی انجام خواهند داد.

پیش ازین نیز مسعود جانشین، مشاور ریاست‌جمهوری ترکیه در یک مصاحبه‌ی تلوزیونی با شبکه صدای آمریکا ضمن تایید گفت‌وگوهای دولت متبوعش با اسرائیل برای عادی‌سازی روابط، گفته بود: در صورت دریافت چراغ سبز به زودی سفارتخانه‎های دو کشور را بازگشایی می‌کنند.

روابط ترکیه و اسرائیل از دهه هفتاد برقرار بود اما در سال ۲۰۱۰ پس از حادثه کشتی «مرمره» که در آن چند خدمه ترک به دست سربازان اسرائیلی کشته شدند، ترکیه سفارت خود در اسرائیل را بست و سفیرش را فراخواند.
چاووش‌اوغلو در نشست مشترک با همتای اسرائیلی همچنین در مورد تهدید تروریستی علیه شهروندان اسرائیل در ترکیه اظهار داشت: نهادهای امنیتی ما با هماهنگی نزدیک کار می‌کنند، در حال تماس هستند و می‌خواهم این را بگویم که اجازه نمی‌دهیم این قبیل حوادث در کشورمان رخ دهد، اجازه نخواهیم داد این گونه موارد تسویه حساب در داخل مشور ما صورت بگیرد، این غیرقابل ممکن است که اجازه وقوع حملات تروریستی را نیز بدهیم. وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد: پیام‌های لازم در این زمینه ارائه شده است.
به تازگی یک منبع امنیتی ارشد اسرائیل از دستگیر شدن سه گروه جداگانه ایرانی در ترکیه خبر داده است که در تلاش بودند تا علیه اسرائیلی‌ها دست به اقدام بزنند. به گفته این منبع، این سه گروه هفته گذشته در حال انجام عملیات برای حمله کردن به اسرائیلی‌ها در استانبول دستگیر شدند.
این منبع اعلام کرد هنوز گروه‌هایی از فرستادگان جمهوری اسلامی به دنبال صدمه زدن به شهروندان اسرائیلی در ترکیه هستند و هشدار سفر به ترکیه برای شهروندان این کشور، پابرجاست.

دکمه بازگشت به بالا