اخبارتازه‌های سیاسی

مهمترین محور سفر الکاظمی به تهران چیست ؟!

شبکه «المیادین» لبنان، به نقل از منابعی گزارش داد که نخست‌وزیر عراق به منظور رایزنی درباره روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به تهران و ریاض سفر خواهد کرد.
این شبکه به نقل از منابع یادشده نوشت: «مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به زودی در عربستان سعودی و ایران حضور خواهد یافت.»

این منابع که اشاره‌ای به نام آن‌‌ها نیز نشده، در گفت‌و‌گو با این شبکه لبنانی اضافه کردند: «سفر متعاقب الکاظمی به دو کشور در راستای گفت‌و‌گوهای اخیر ریاض و تهران در بغداد است.»

این گزارش پس از آن منتشر شده است که پایگاه عراقی «میدل ایست نیوز» با مواضعی نزدیک به ایران، امروز خبر داد که نخست‌وزیر عراق در سفری از پیش‌اعلام‌نشده، فردا وارد تهران خواهد شد.

وزیر خارجه عراق پیش از این گفته بود به اعتقاد او، ریاض و تهران در “آینده نزدیک” روابطشان را از سر می‌گیرند.
ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴ که به علت حمله به اماکن دیپلوماتیک عربستان در خاک ایران صورت گرفت، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. دور پنجم این گفت‌و‌گوها اوایل اردیبهشت‌ماه جاری در بغداد برگزار شد.
در آن زمان خبرگزاری روسی اسپوتینک گزارش داد که مقامات ایران و عربستان در مورد روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس گفتگو کرده‌اند.
ایران و عربستان سعودی در بحران‌های منطقه‌ای نظیر جنگ یمن، نخستین سال‌های جنگ داخلی سوریه و بحران سیاسی لبنان با حمایت از گروه‌های رقیب در برابر یکدیگر قرار دارند.

دکمه بازگشت به بالا