اخباراقتصادی

سازمان بین المللی انرژی، از اروپا خواست تا خود را برای قطع گاز توسط روسیه آماده کند

مدیر سازمان بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه، اول تیرماه، به کشورهای اروپایی هشدار داد که گرچه قطع کامل گاز توسط روسیه «محتمل‌ترین سناریو نیست»، باید از هم‌اکنون خود را برای آن آماده کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه رسمی فاتح بیرول، مدیر این سازمان، این احتمال هست که کرملین «برای قوی‌تر کردن دست خود» در بحران اوکراین و داشتن اهرمی سیاسی برای ایستادگی در برابر اروپا به «قطع کامل» صادرات گاز هم متوسل شود.

به گفته آقای بیرول، گرچه این محتمل‌ترین سناریو نیست، به هر حال اروپا باید خود را برای آن آماده کند.

ارزیابی این مقام بین‌المللی انرژی یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که همزمان با کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا در روز پنج‌شنبه، ۲۶ خرداد، بهای این نوع سوخت در بازار این قاره ۲۵ درصد افزایش یافت. شرکت ملی گاز روسیه تحریم‌های غرب را مقصر این رخداد معرفی کرد.

اوج مصرف گاز آلمان و دیگر کشورهای اروپایی در زمستان است، به‌ طوری که در فصول سرد سال مصرف گاز اروپا تقریبا دو برابر فصول گرم است.

هفته گذشته نتایج یک بررسی نشان داد که در بیش از صد روزی که از تهاجم روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد، بزرگ‌ترین مشتریان سوخت روسیه چین با ۱۲.۶ میلیارد دلار، آلمان ۱۲.۱ میلیارد دلار و ایتالیا با ۷.۸ میلیارد دلار بوده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا