اخبارتازه‌های سیاسی

ماجرای به توپ بستن مجلس شورای ملی در دوم تیر سال ۱۲۷۸ چیست؟

شبکه کلمه/ در دوم تیر سال ۱۲۷۸ اتفاقی در تاریخ ایران رخ داد که تاثیر بسزایی بر سرنوشت کشور گذاشت؛ ‏۲ تیر ۱۲۸۷ به دستور ‎محمدعلی‌ شاه و با فرماندهی کلنل ولادیمیر لیاخوف، فرمانده روسی بریگارد قزاق، ‎مجلس شورای ملی به توپ بسته شد.

این حادثه در دومین سال سلطنت محمدعلی شاه قاجار و در شرایطی که مجلس شورای ملی اولین دوره تجربه قانونگذاری را پشت سر می‌گذاشت‌، اتفاق افتاد.

به‌توپ بستن مجلس، توپ‌بندی مجلس و یا یوم‌التوپ که از آن به نوعی «ضرب حکومت» و «واقعه ارتجاعیه» نیز تعبیر شده، با کشته شدن میرزا ابراهیم تبریزی و دستگیری سران جنبش مشروطه به پایان رسید.

محمدعلی شاه که از زمان مرگ پدرش (مظفرالدین شاه‌) مایل به هیچگونه سازش و مماشات بارهبران نهضت مشروطه نبود، عملاً روبروی مردم‌، مشروطه خواهان و نمایندگان مجلس قرار گرفت‌.

بروایت برخی تاریخ نگاران، این جنگ که در ساعات ظهر فروکش کرد، ۳۰۰ کشته و ۵۰۰ زخمی به جای گذاشت.

تصرف ساختمان مجلس تاثیرات بسزایی در تاریخ ایران گذاشت. مردم و مخالفان به سرعت علیه محمد علی شاه به پا خواستند.

حادثه دوم تیر سبب انحلال مجلس اول و به هم ریختن اوضاع تهران شد، ولی قیام هایی در تبریز، گیلان‌، اصفهان‌، مشهد و نقاط دیگر رخ داد. با این همه‌، استبداد صغیر دوامی نداشت و در کمتر از یکسال عمر حکومت محمدعلی شاه قاجار به پایان رسید.

روز ۲۵ تیر ۱۲۸۸ تهران به تصرف مخالفان محمدعلی شاه درآمد و در پی این واقعه شاه به اتفاق اعضای خانواده و صدها قزاق مسلح به باغ سفارت روسیه در زرگنده پناهنده شد وشورای ۲۲ نفره‌ای که بعدها تشکیل شد، محمدعلی شاه را از سلطنت خلع کرد.

دکمه بازگشت به بالا