اخباراقتصادی

کاهش ۱۴۶ میلیون مترمکعبی آب سدهای تهران

حجم آب موجود در مخازن سدهای پنج‌گانه استان تهران تا کنون با کاهش ۱۴۶ میلیون مترمکعبی در مقایسه با حجم ۷۸۶ میلیون مترمکعبی زمان مشابه سال گذشته، به حدود ۶۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفته است: میزان بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا کنون ۱۸۰.۱ میلیمتر بوده است، این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۶۶ میلیمتر بوده که با کاهش ۳۲ درصدی روبرو است.

پیش ازین محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفته بود: شهر تهران امسال جزو پنج یا شش استان پرتنش آبی ایران است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در سال ۱۳۹۷ اعلام کرده بود که «چند پروژه به طور همزمان اجرا می‌شود که تا سال ۱۴۰۰ میزان تنش آبی به صفر برسد.»

او آن زمان در نشست حاشیه‌ای چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب، از برنامه‌هایی برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ نیز خبر داده و گفته بود که با اجرای آن برنامه‌ها ۲۵۰ میلیون مترمکعب به منابع آب تهران اضافه می‌شود. با این حال در سال ۱۴۰۱ نه تنها به منابع آبی تهران اضافه نشده بلکه در شرایط فعلی استان تهران یکی از شهرهای پرتنش آبی شناخته می‌شود.

مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بحران کم‌آبی تاکنون به ساده‌ترین راه‌ها متوسل شده‌اند. در کنار دعا برای بارش باران، توصیه مردم به صرفه‌جویی و جیره‌بندی آب، استفاده از منابع آب زیرزمینی راهکار دیگری بوده که تاکنون برای حل مشکل کمبود آب در پیش گرفته شده است؛ اقدامی که در طول چهار دهه گذشته، فرونشست اغلب دشت‌های ایران را در پی داشته است و اکنون علاوه بر بی‌آبی و خشکسالی، فرونشست زمین نیز ایران را تهدید می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا