اخبارتازه های اجتماعی

۵۵۰ پرستار در پی فروکش شدن کرونا در مشهد تعدیل شدند

رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد می‌گوید: در مشهد حدود ۵۵۰ پرستار تعدیل شدند.

حدود ۲ هفته پیش رئیس کل سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: در ایام کرونا مسئولان تعداد زیادی از پرستاران را به صورت تمدید طرح، قرارداد موقت و شرکتی جذب کردند، اما با فروکش کردن کرونا به تعدیل نیرو‌های جذب شده پرداختند. طبق آماری که طی هفته گذشته منتشر شد، حدود ۵۰۰۰ نیروی پرستار تعدیل شده است.
رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد با بیان اینکه مدت خدمت طرحی‌ها با توجه محل خدمت آن‌ها متفاوت است، تصریح کرد: همیشه کمبود نیرو داشته‌ایم و کماکان نیز کمبود داریم. شاخص جهانی نسبت پرستار به تخت در هر کشور با توجه به امکانات متفاوت است. این شاخص در کشور‌های متوسط ۲.۵ تعریف شده، اما ایران این عدد ۱.۸ است؛ یعنی یک بیمارستان ۱۰۰ تخت خوابی باید ۱۸۰ پرستار داشته باشد.

رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد ادامه داد: متوسط کشوری این نسبت حتی در مشهد زیر یک و حدود ۰.۹ است؛ یعنی ما ۵۰ درصد کمبود نیرو داریم.

پیش از او محمد شریفی مقدم، دبیرکل نهاد صنفی “خانه پرستاری” گفته بود: از نظر استاندارد در دنیا به ازای هر هزار نفر جمعیت به طور متوسط ۵ تا ۶ پرستار لازم است و در کمترین حالت حداقل ۳ پرستار. با این وجود در ایران به ازای هر هزار نفر ۱،۶ پرستار وجود دارد که از حداقل هم کمتر است.

آقای شریفی مقدم همچنین از مهاجرت حدود ۲ هزار پرستار از کشور طی یکسال گذشته انتقاد کرده بود.

مهاجرت پرستاران ایرانی با هدف زندگی بهتر درحالی صورت می‌گیرد که به گفته معاون وزیر بهداشت، نظام دارو و درمان ایران با کمبود دستکم ۱۰۰هزار پرستار مواجه است.

دکمه بازگشت به بالا