اخباراقتصادی

اوجی: طلب ایران بابت صادرات گاز به عراق وصول شد

جواد اوجی، وزیر نفت، گفت که ایران پس از چند ماه مذاکره، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار طلب سال‌های گذشته بابت صادرات گاز به عراق را دریافت کرده است. شرکت گاز ایران پیشتر مبلغ طلب گازی ایران از عراق را شش میلیارد دلار اعلام کرده بود که بخشی از آن صرف واردات کالا از عراق شده است.

عراق تا زمستان گذشته نزدیک به یک سوم گاز و برق مصرفی خود از ایران وارد می‌کرد اما ایران در ماه‌های گذشته چند بار جریان گاز و برق به عراق را قطع یا به شدت محدود کرد.

شرکت ملی گاز ایران در دی ماه ۹۹ مبلغ طلب ایران از عراق را شش میلیارد دلار اعلام کرد و افزود که سه میلیارد دلار از این مبلغ در بانک تی‌بی‌آی عراق بلوکه شده و مابقی هم پرداخت نشده است.

یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق، نیز آذر ماه گذشته میزان بدهی عراق به ایران را بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که مقرر شده بخشی از این مبلغ به صورت اسکناس و بخش دیگری را نیز به صورت هزینه‌کرد برای خرید اقلام مورد نیاز ایران پرداخت شود.

با این حال مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز، در اواخر اردیبهشت سال جاری مبلغ طلب گازی ایران از عراق را یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

دکمه بازگشت به بالا