اخباراهل سنت

مهمترین رویدادهای بلوچستان در یک هفته گذشته

پنجشنبه ، ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ / به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در یک هفته گذشته بدین قرار است:

۱-تلویزیون شبکه کلمه به گزارش های جدیدی درباره برنامه ترور‌ مولوی عبدالغفار نقشبندی دست یافته است که نشان می دهد نیروهای سپاه قصد جوسازی برای ترور وی دارند.

۲-مولانا فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ که ۲۰ خرداد ماه از مشهد به بلوچستان آمده بود پس از ۶ روز مرخصی امروز ۲۵ خرداد ماه به زندان وکیل آباد مشهد بازگشت.

۳-یکی از نزدیکان مولانا کوهی بنام “عابد پایدار” به اداره اطلاعات شهرستان راسک احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

۳-دوهفته گذشته حداقل ۲۶ زندانی بلوچ در زندان های رژیم اعدام شدند.

۵-مولانا عبدالحمید امام جمعه زاهدان و مولوی عبدالرشید شه بخش امام‌جمعه اهل سنت زابل، ضمن ابراز نگرانی از افزایش آمار اعدام‌ها در بلوچستان و سیستان، خواستار توقف اعدام‌های «بی‌رویه» و «بی‌نتیجه» شدند.

۶-مدیرکل آموزش و پرورش بلوچستان و سیستان از ۴۲ هزار بازمانده از تحصیل دانش آموز بلوچ در استان خبر داده و این را یکی از چالش‌های اساسی آموزش و پرورش دانست .

۷- بر اثر درگیری نیروهای مبارزه با مواد مخدر و اطلاعات با شماری از شهروندان بلوچ در منطقه مسکونی شهر گُشت از توابع شهرستان سراوان، یک زن بلوچ با فامیلی “گَمشادزهی” زخمی شد.

۸-بر اثر واژگونی یک دستگاه مینی بوس حامل کارگران معدن آندولوزیت در شهرستان نهبندان، ۱۳ کارگر زخمی شدند.

۹- دو کودک بلوچ بنام های “محمد دانش” فرزند ابراهیم و “پرویز دانش” فرزند مهرداد در ساحل دریای روستای” عَبدُ شهر ” لیردَف شهرستان جاسک دچار غرق شدگی شده و جان خود را از دست دادند.

۱۰- نیروهای نظامی در خاش به سمت یک خودرو وانت که سرنشینان آن مدرسین و طلبه‌های مدرسه دینی بودند بدون هشدار و ایست قبلی شلیک کرده تا سرنشینان خودرو را بازداشت کند که با تجمع و اعتراض مردم حاضر در محل مواجه شده و موفق به بازداشت این افراد نشده است.

۱۱-بازاریان و کسبه میناب در اعتراض به پیشنهاد وزارت اقتصاد مبنی بر مالیات بر تراکنش های بانکی ۲۴ خرداد ماه مقابل اداره امور مالیاتی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

۱۲- معاون فنی مرکز بهداشت بلوچستان و سیستان اعلام کرد که از ابتدای سال تاکنون در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیش از ۴۰۰ نفر مورد حیوان گزیدگی به وقوع پیوسته است و یک مورد مرگ ناشی از هاری انسانی نیز گزارش شده است.

۱۳-دو طایفه کاشانی و کیازهی با وساطت معتمدین و ریش سفیدان، پس از ۴ سال‌ اختلاف و درگیری در زاهدان با یکدیگر صلح و سازش کردند همچنین دو طایفه “آسکانی” و “رِند” با پادرمیانی مولوی محمد وَدکار امام جمعه روستای ایرافشان و تلاش معتمدین و ریش‌سفیدان منطقه، به اختلافات پایان داده و صلح و سازش کردند.

۱۴-نیروهای بنیاد مسکن با همکاری نیروهای نظامی و یگان ویژه به روستای مرادآباد شهرستان چابهار یورش برده و منازل مسکونی شهروندان بلوچ را تخریب کردند همچنین گزارش شده است که نیروهای منابع طبیعی با همکاری نیروهای نظامی به منازل مسکونی شهروندان بلوچ در روستای دوربُن شهرستان زاهدان یورش برده و چند باب منزل مسکونی را تخریب کردند.

۱۵- دو کارگر بلوچ به دلیل فقدان ایمنی کار ، در حین حفر چاه در شهرستان قلعه گنج دچار گازگرفتگی شده و جان خود را از دست دادند.

۱۶-یک شهروند بلوچ بنام ” حامد ساسولی” با تیراندازی ماموران برجک پاسگاه ماککی از توابع شهرستان هیرمند زخمی شد.

۱۷-بلوچستان و سیستان به علت جاده ها و راه‌های ناهموار و غیر استاندارد و نبود بزرگراه با ۶.۷ درصد کشته بیشترین تلفات جاده‌ای و تهران با ۱.۵۱ درصد کشته کمترین تلفات را دارد.

۱۸-شاهزاده رضا پهلوی خواستار توقف اعدام ها در کشور، علی الخصوص در استان سیستان و بلوچستان شد.

دکمه بازگشت به بالا