اخباراهل سنت

شاهزاده رضا پهلوی: اعدام ها در ایران ازجمله در سیستان‌وبلوچستان هرچه زودتر باید متوقف شود!

به گزارش شبکه کلمه، شاهزاده رضا پهلوی خواستار توقف اعدام ها در کشور، علی الخصوص در استان سیستان و بلوچستان شد.

وی با انتشار توییتی در واکنش به این اعدامها نوشت: اعدامهای غیرقانونی و ظالمانه در سراسر ایران ازجمله در سیستان‌وبلوچستان هرچه زودتر باید متوقف شود…

این واکنش در حالیست که براساس گزارش های دریافتی به شبکه کلمه، در ده روز اخیر ۲۶ تن از شهروندان بلوچ در استان های مختلف جمهوری اسلامی به اتهام های مختلف اعدام شده اند.

در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱، مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز در مراسم نماز جمعه با انتقاد از افزایش اعدام‌ها در کشور و استان سیستان و بلوچستان، خواستار تجدید نظر مسئولان در قوانین جزایی شد.

در پیوند با این خبر، پیشتر سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی در پنج ماه نخست سال میلادی ۲۰۲۲ دستکم ۱۶۸ تن را اعدام کرده‌اند. طبق آمارهای سازمان حقوق بشر ایران، این رقم نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از یک‌ونیم برابر افزایش داشته است.

این خبر در حالیست که به گفته منابع حقوق بشری، در سال گذشته میلادی، دستکم ۵۰ بلوچ فقط در استان سیستان و بلوچستان اعدام شده اند.

گفته می شود که در ماه مه سال ۲۰۲۲ (همزمان با آغاز اعتراضات اردیبهشت امسال) بالاترین نرخ اعدام ماهانه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ثبت شده است. زندانیان بلوچ بیش از ۲۵ درصد از اعدام‌های این سال را تشکیل می‌دهند.

به گفته فعالان مدنی بلوچ، بسیاری از آمارهای اعدامی زندانیان بلوچ به دلیل جو شدید امنیتی و شرایط جغرافیایی و فرهنگی رسانه ای نمی شوند و یا دیر به دست فعالان حقوق بشر می رسند.

دکمه بازگشت به بالا