اخبارتازه‌های سیاسی

گروسی: گفت‌وگوها با ایران برای احیای برجام به بن بست رسیده است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید: گفت‌وگوها با ایران برای احیای برجام به بن بست رسیده است.

رافائل گروسی که با شبکه العربیه صحبت می کرد افزود: ایران با شتاب و در سطح ۶۰درصدی اورانیوم غنی‌سازی می‌کند که سطح بسیار بالایی بوده و فاصله اندکی تا غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم دارد.

او در عین حال ابراز امیدواری کرد که ایران به میز مذاکره بازگردد و تاکید کرد که مقامات ایرانی باید توضیحاتی را درباره موضوعات حل نشده ارائه دهند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مجددا تاکید کرد که آژانس علی‌رغم تلاش‌ها هیچگونه پاسخی از تهران درخصوص سوالات فنی که مطرح کرده، دریافت نکرده است.

گروسی گفت: ایران به آثار اورانیوم پیدا شده در سه سایت سری پاسخی نداده است و این کشور باید به دادن توضیحات روشن پایبند باشد زیرا تحقیق و بازرسی دو بخش اساسی فعالیت آژانس در سایت های هسته ای ایران است.

او سپس با اشاره به قطع ۲۷ دوربین نظارتی از سوی ایران  ادامه داد: دوربین هایی که ایران از کار انداخت، بخش مهمی از مکانیزم نظارت بود و ایران با این کار برای فعالیت آژانس مانع تراشی می کند و شفافیت را کم می کند.

مدیرکل آژانس در ادامه گفت: افزایش تنش به سود هیچ طرفی در مذاکرات هسته ای با ایران نیست و نقض قوانین هسته‌ای تهران را از مسیر مذاکرات دور می کند.

در تاریخ ۱۸ خرداد سازمان انرژی اتمی ایران فیلمی از لحظه خاموش کردن دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منتشر ساخت که در کنار نصب سانتریفیوژهای پیشرفته  بخشی از واکنش ایران به ارائه و تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای بود که قدرت‌های غربی جهت لزوم پاسخگویی فوری ایران به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده بودند.

دکمه بازگشت به بالا