اخبارتازه‌های سیاسی

نشانه های افزایش اختلافات بین روسیه و ایران در سوریه

به گزارش شبکه کلمه، نشانه‌ها حاكى است كه اختلافات بین روسیه با ایران در خاک سوریه افزايش يافته است؛ این اختلافات پس از بین رفتن باندهای فرودگاه دمشق شدت گرفته است.

در همین حال روزنامه لبنانى الاخبارِ نزدیک به حزب‌الله، روز دوشنبه به نقل از منابع نظامی سوری فاش ساخت که اختلاف‌هایی «شدید» در چند هفته گذشته بین مسکو با تهران و دمشق پیش‌ آمده است.

به گفته این گزارش، محور این اختلاف‌ها این است که مسکو در مقابل حمله‌های اسرائيل کاری انجام نمی‌دهد و عملا به آن‌ها اجازه کامل عملیاتی می‌دهد.

این روزنامه لبنانی در تشریح این رویداد می گوید که وقتی تهران و دمشق خواستند مسکو طبق توافق قبلی جلو حمله اسرائیل به زیرساخت‌های سوریه را بگیرد، فرماندهان روس گفتند آن‌ها نمی‌خواهند برای حفظ منافع ایران وارد درگیری نظامی با اسرائیل شوند.

این خبر درحالیست که فرودگاه دمشق از روز جمعه از کار افتاده است که علت آن حملات سنگین اسرائیل است که هم باندهای آن‌ و هم یکی از تالارهای ترمینال آن‌ را نابود کرد؛ این اولین بار است که فرودگاه دمشق به‌دلیل حمله‌های هوایی اسرائیلی‌ها تعطیل می‌شود.

روسیه و ایران هر دو حمله‌ها را محکوم کرده‌اند.

در همین حال واشنگتن پست روز سه‌شنبه ۲۴خرداد در گزارش تحلیلی نوشت: این اولین بار است که این فرودگاه به‌خاطر صدمات وارده از چنین حملاتی خوابیده است… شام وینگز، اولین خط‌هوایی ملی خصوصی سوریه اعلام کرد، تمامی پروازها را از فرودگاه حلب انجام می‌دهد.

به گفته ناظران، حمله‌های اسرائیل علیه نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه تا به‌حال در هماهنگی نزدیک با مسکو بوده است که اساس خواست اسرائیل برای اجازه نداشتن نیروهایی همچون حزب‌الله لبنان به نزدیک شدن به مرزهایش را پذیرفته است.

براساس توافق مسکو و تل‌آویو در این زمینه توافق «۸۰ کیلومتری» یا «۱۰۰ کیلومتری» گفته می‌شود که طبق آن به ایران و نیروهای تحت امرش اجازه داده نمی‌شود بیش از این مقدار به مرزهای اسرائیل نزدیک شوند.

در پیوند با این رویداد، برخی گزارش ها حاکی است که از زمان آغاز جنگ اوکراین ،روس‌ها توافق «۸۰ کیلومتری» را کنار گذاشته و به نیروهای ایرانی اجازه عملیات بیشتری را دادند؛ به همین علت نیروهای اسراییل این بار بدون اطلاع روسیه به‌طور بی‌سابقه‌ای فرودگاه دمشق را بمباران کردند.

گفتنی است که آویچای آدرائی، سخنگوی ارتش اسرائیل، ماه گذشته هشدار داده بود که ایران دارد با پروازهای غیرنظامی از ایران به دمشق سلاح‌های راهبردی به دست حزب‌الله می‌رساند. آدرائی در توییتی به زبان عربی گفته بود: «این کار جان شهروندان غیرنظامی را به‌طور جدی به خطر می‌اندازد.»

دکمه بازگشت به بالا