اخبارتازه‌های سیاسی

محموله نفتکش ایرانی توقیف شده از سوی یونان، آزاد شد

سازمان بنادر و دریانوردی طی یک بیانیه با اشاره به آخرین وضعیت توقیف بار یک نفتکش با پرچم ایران از سوی یونان، اعلام کرد: حکم بازگردان بار به صاحب آن صادر شد.

یونان در تاریخ ۲۶ فروردین‌ماه سال جاری یک نفتکش حامل نفت ایران را توقیف کرد. این نفتکش روسی (به نام لانا) حامل یکصد هزار تن نفت خام ایران بود که در آب‌های ساحلی یونان توقیف شد و براساس آخرین گزارش‌ها، یونان محموله نفتی این کشتی را برای انتقال به آمریکا به یک نفتکش آمریکایی تحویل داد.

در آنزمان، گارد ساحلی یونان اعلام کرد که این نفتکش با پرچم روسیه و ۱۹ خدمه روس درحرکت بوده و به ظن نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو توقیف شده است.

پس از توقیف نفتکش لانا در تاریخ ششم خردادماه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در خلیج فارس توقیف کرد. این دو کشتی در خلیج‌فارس، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی تحت پرچم یونان حرکت می‌کردند.

در ابتدا سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران دلیل توقیف دو نفتکش یونانی را تخلف و قانون‌شکنی اعلام کرد؛ اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اما مدتی بعد در تناقضی آشکار، گفت که این اقدام به تلافی توقیف نفتکش حامل نفت ایران در یونان صورت گرفته است.

چند روز بعد از این ماجرا، سفارت ایران در آتن در صفحه توئیتر این سفارتخانه با اشاره به لغو حکم دادگاه اولیه برای مصادره نفت متعلق به ایران از سوی دادگاه تجدیدنظر یونان اعلام کرد: در پی پیگیری‌های فشرده، دادگاه تجدیدنظر یونان حکم دادگاه اولیه مبنی بر مصادره نفت متعلق به ایران را لغو و محموله نفت مسترد خواهد شد.

البته پیش از سفارت ایران خبرگزاری رویترز در تاریخ چهارشنبه ۱۸ خرداد به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که دادگاه تجدیدنظر در یونان رای به لغو حکم دادگاه اولیه برای مصادره بخشی از محموله نفتی یک نفتکش با پرچم ایران را داده است.

در آن زمان روزنامه محافظه کار کیهان تیتر زد: قدرت‌نمایی نظام جواب داد، یونان، نفت سرقت‌شده ایران را پس می‌دهد.

گفتنی است حدود سه سال قبل که یکی از محموله‌های نفتی ایران توقیف شد، بریتانیا تهران را متهم کرد که برای دولت بشار اسد در سوریه نفت ارسال کرده است. به همین دلیل هم نیروهای نظامی بریتانیا، نفتکش «گریس-۱» را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کردند.

ایران در آن زمان در اقدامی تلافی‌جویانه یک نفتکش‌ بریتانیایی را به اتهام «تخلفات» در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد.

در آن زمان در نهایت هم ایران و هم بریتانیا نفتکش‌ها را آزاد کردند.

دکمه بازگشت به بالا