اخبارتازه‌های سیاسی

از تهدید اسرائیل علیه بشار اسد به بمباران کاخش تا پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای علیه رژیم ایران

شبکه کلمه/ پایگاه خبری عرب زبان “ایلاف” نزدیک به سعودی روز گذشته در یک گزارش اختصاصی به نقل از منابع آگاه در اسرائیل فاش ساخت که اسرائیل، بشار اسد را به بمباران کاخش تهدید کرده است .

براساس این گزارش، اسرائیل به بشار اسد هشدار داده که اگر نظام سوریه همچنان به حکومت تهران اجازه دهد که سلاح و مهمات به سوریه یا لبنان برای حزب الله منتقل کند، قصر او آماج بمباران بعدی اسرائیل خواهد بود.

به گفته گزارش پایگاه خبری “ایلاف” ،ساعاتی پیش از این هشدار نیروی هوایی اسرائیل مواضع سپاه پاسداران در بوکمال در نزدیکی مرز سوریه با عراق را بمباران کرد.

این خبر در حالیست که رویترز گزارش داد، «بنی گانتز» وزیر دفاع اسرائيل، امروز (سه‌شنبه)، در جریان مراسم اعطای جایزه موسوم به «امنیت اسرائیل» برای سال ۲۰۲۲ خواستار خواستار تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران به رهبری آمریکا شده است که کشورهای عربی همسو با واشنگتن را نیز دربر می‌گیرد.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که روزنامه عبری «هاآرتص» نیز اخیرا از تلاش دولت آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور برای ایجاد نظامی دفاعی در برابر ایران خبر داد.

هاآرتص گزارش داده بود که در تماس‌های اخیر میان مقامات واشنگتن و تل‌آویو یکی از اصلی‌ترین نگرش‌ها در این راستا تشکیل یک سامانه پدافند هوایی منطقه‌ای برای مواجهه با موشک‌های بالستیک، کروز و پرنده‌های بدون سرنشین (پهپادهای) ایران بوده است.

تنش ها بین ایران و اسراییل به جایی رسیده است که وزیر امور خارجه اسرائیل روزگذشته از اسرائیلی‌ها خواست به دلیل تهدیدهای ایران به ترکیه سفر نکنند و کسانی که در آنجا هستند، فوراً بازگردند.

این واکنش پس از آن مطرح شد که یک مقام امنیتی اسرائیل از بازداشت چند مظنون مرتبط با سپاه در ترکیه به اتهام برنامه‌ریزی برای انجام عملیات علیه اسرائیلی ها خبر داد.

در همین حال کانال ۱۳ اسرائیل جزییاتی از تلاش‌های اخیر نیروی قدس سپاه برای کشتن گردشگران اسرائیلی در ترکیه منتشر کرد و اعلام کرد از جمله هفته گذشته ماموران اسرائیلی چند تن از شهروندان این کشور در استانبول را در عملیاتی فوری به فرودگاه بردند زیرا نیروهای قدس در هتل آنها کمین کرده بودند.

اما در آنسوی ماجرا، برخی رسانه ها خبری و معارض ایرانی گزارش دادند که محمد عبدوس و علی کمانی، دو افسر هوافضای سپاه پاسداران که کشته شدن آنها روز یکشنبه از سوی رسانه های نظام ایران اعلام شد، در توسعه تسلیحات برای حزب‌الله لبنان نقش داشتند و به رغم ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی، علت مرگ آنها حادثه یا سانحه نبود.

به گفته این منابع، کشته شدن این دو نفر که به صورت جداگانه در دو منطقه مختلف روی داد، هیچ یک در اثر «سانحه کاری یا تصادف رانندگی» نبوده است.

در هفته‌های گذشته کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در تهران و به دنبال آن وقوع چند مرگ مرموز در ایران، توجه کارشناسان را به خود جلب کرد.

پیشتر، سرهنگ پاسدار حسن صیاد خدایی، ۵۰ ساله، هم که از او به عنوان عضو نیروی قدس (شاخه عملیات برون مرزی سپاه پاسداران) یاد می‌شود، یکشنبه اول خرداد ماه به ضرب گلوله‌های دو موتورسوار کشته شد.
به دنبال ترور حسن صیاد خدایی در تهران، فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس جمهوری ایران تهدید کردند که از اسرائیل «انتقام» خواهند گرفت.

به دنبال این رویداد، چند روز پس از کشته شدن سرهنگ صیاد خدایی، نیویورک تایمز در خبری اختصاصی فاش ساخت که منابع اطلاعاتی اسرائیل در گفت‌وگو با آمریکا مسئولیت کشته شدن او را بر عهده گرفته‌اند.
روزنامه نیویورک تایمز ، نوشت که اسرائیل به مقام‌های آمریکایی «اطلاع» داده است که «مسئول» این قتل است.

این در حالیست که پیشتر سه شبکه تلویزیونی و روزنامه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که سرهنگ خدایی مسئول سازماندهی عملیات علیه اسرائیلی‌ها در گوشه و کنار دنیا بوده است.

در گزارشی دیگر، روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه ٢٣ خرداد در گزارشی اختصاصی به نقل از یک مقام دولتی و دو منبع نزدیک به دولت ایران نوشت که مقام های ایرانی مسئولیت مسموم کردن و ترور دو دانشمند هسته‌ای را متوجه اسرائیل می‌دانند.

این روزنامه به نقل از منابع ایرانی خود خبر داد که دو دانشمند فعال در برنامه هسته‌ای ایران با نام‌های «کامران آقامولایی» و «ایوب انتظاری» اخیرا توسط اسرائیل مسموم و ترور شده‌اند.

این در حالی است که ابتدا شماری از رسانه‌ها مرگ او را «مشکوک» خواندند. اما پس از جنجال خبری بر روی آن، بعدتر نهادهای رسمی رژیم ایران اعلام کردند او بر اثر «مسمومیت غذایی» درگذشته است.

 گفتنی است که در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از کشته شدن به ضرب گلوله، مرگ مشکوک و حذف فیزیکی اعضای نیروی قدس سپاه و همچنین چهره‌های فعال در صنایع موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی منتشر شده است.

 یکی از آن موارد مهم نیز این بود که در پی انتشار خبر انفجار در سایت پارچین در ۱۵ خرداد اعلام شد که احسان قدبیگی، از کارشناسان مرکز تحقیقاتی وزارت دفاع، در این انفجار کشته شده است؛ این خبر هم مورد توجه رسانه ها در آن زمان قرار گرفت .

دکمه بازگشت به بالا