اخبارتازه‌های سیاسی

در ایران طوفانی در راه است؛ معلمان و فرهنگیان ۲۶ خرداد به خیابان‌ها خواهند آمد!

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای تجمع روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد مجددا فراخوان داد.

طبق فراخوان این شورا، معلمان و فرهنگیان تهران در مقابل مجلس، معلمان و فرهنگیان استان‌های دیگر در مقابل ادارات کل، و معلمان و فرهنگیان شهرستان‌ها در مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع خواهند کرد.

پیش ازین نیز، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با تأکید بر اینکه تا آزاد نشدن فعالان صنفی و اجرا نشدن خواسته‌های معلمان و فرهنگیان اعتراضات صنفی ادامه خواهد یافت، برای برگزاری تجمع سراسری در این تاریخ فراخوان داده بود.

این شورا روز پنج‌شنبه ۱۹ خرداد، با انتشار بیانیه‌ای ضمن استناد به اصل بیست و هفتم قانون اساسی، از معلمان سراسر ایران خواست با برگزاری تجمعات، از ساعت ۱۰ تا ۱۲ ظهر شرکت و حقوق قانونی خود را مطالبه کنند.

در این بیانیه آمده است که مطالبات معلمان «علاوه بر کرامت و معیشت فرهنگیان، کرامت و حقوق بدیهی دانش‌آموزان و فرزندان این مرز و بوم، از جمله امکانات آموزشی رایگان، کیفی و مطابق با استانداردهای روز را نیز شامل می‌شود.»

این شورا ابراز تأسف کرده است که «در تمام این سال‌ها، مسئولانِ امر، همواره و در هر حرکت قانونی، مشروع و حق‌طلبانه‌ فرهنگیان، آن روش‌های قانونی را نادرست تلقی کرده و در هر کدام از این کنش‌ها، چند نفر از معلمان را بازداشت کرده‌اند.»

بر اساس این بیانیه، در چند ماه گذشته و در پی برگزاری تجمعات سراسری معلمان، «اتهام‌زنی و سناریوسازی امنیتی علیه فعالان صنفی معلمان و کارگران، به‌ عنوان آخرین حربه برای تقابل با اعتراضات و مطالبات صنفی، به مجموعه‌ روش‌های سرکوب افزوده شده‌ است.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران در بیانیه خود خطاب به دولت و مجلس نوشت: «مگر رتبه‌بندی در مجلس به قانون تبدیل نشده‌‌است؟ مگر قرار نبود از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی شود؟ مگر بازه‌ زمانی اجرای آن، نهایتا تا ۱۸ خرداد نبود؟ چرا با وجود افزایش لجام‌گسیخته تورم، از اجرای آن سرباز زده‌اید؟»

این بیانیه با تأکید بر اینکه «معلمان ایران، توامان از درغگویی و تبعیض بیزارند» به فیلم صداوسیما درباره بازداشت دو شهروند فرانسوی اشاره کرد: «چرا صدا و سیما، دزدان بیت‌المال را علی‌رغم احراز مجرمیت با نام اختصاری معرفی می‌کند اما معلمانی را که هیچ‌کدام از مراحل رسیدگی به پرونده‌شان طی نشده و مجرمیتِ آنان اثبات نشده، طی سناریویی ناجوانمردانه، متهم جلوه می‌دهد؟!»

در پایان این بیانیه هم آمده است: «با صدایی بلند و رسا اعلام می‌کنیم چنانچه همکاران ما سریعا و بی‌قید و شرط آزاد نشوند و خواسته‌های به‌ حق و قانونیِ معلمانِ ایران اجرا نشوند، اعتراضات صنفی ادامه خواهد یافت.»

دکمه بازگشت به بالا