اخبارتازه‌های سیاسی

آخرین ارزیابی ها درباره وضعیت سیاسی عراق، تلاش احزاب کُرد عراق برای حل موضوع ریاست جمهوری برغم اختلافات عمیق

شبکه کلمه/ احزاب و جریان‌های سیاسی عراق با گذشت حدود ۸ ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی همچنان در انتخاب رئیس جمهور، نخست وزیر و تشکیل دولت جدید راه به جایی نبرده‌اند.

از میان سه سمت اصلی عالی در دولت ملی در بغداد، تنها رئیس پارلمان مشخص شده که محمد الحلبوسی از اهالی انبار است. وی نیز طبق توافق های صورت گرفته در ماه ژانویه، در سمتی که از سال ۲۰۱۸ بر عهده داشته، ابقا شده است.

پارلمان تقریبا به دو نیم تقسیم شده که هیچ یک قدرت تشکیل دولت به تنهایی را ندارند و احزاب اصلی اقلیم کردستان نیز اساسا در میان این دو جبهه تقسیم شده اند!

امروز ( پنجشنبه) مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در واکنش به سنگ‌اندازی‌های نوری‌المالکی و حامیانش برای تشکیل دولت در عراق،از نمایندگان فراکسیون صدر خواست تا استعفا دهند و تاکید کرد که اصلاحات کشور تنها با دولت اکثریت ملی محقق خواهد شد.

او افزود: در صورتی که حضور اعضای فراکسیون صدر مانعی برای تشکیل دولت است از پارلمان استعفا دهند.

او گفت: ما تصمیم گرفتیم در پارلمان، اپوزیسیون باقی بمانیم تا راه برای تشکیل دولت مهیا شود و امروز فراکسیون صدر آماده استعفا از مجلس نمایندگان است.

از دیگرسو، از چند ماه پیش، حزب دموکرات کردستان، «ریبر احمد بارزانی» را به عنوان نامزد خود برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق معرفی کرده بود و در مقابل اتحادیه میهنی بر انتخاب مجدد برهم صالح، رئیس جمهوری کنونی عراق برای یک دوره دیگر تاکید داشت!

اما امروز( پنجشنبه)، شیرزاد قاسم، عضو حزب دموکرات کرستان از احتمال تغییر نامزد مد نظر این حزب برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق یعنی «ریبر احمد بارزانی» خبر داد.

وی در گفت‌وگو با السومریه نیوز خبر داد که حزب دموکرات کردستان همواره از تمامی طرح‌ها به خصوص طرح نمایندگان مستقل پارلمان برای حل بن بست سیاسی در عراق استقبال کرده است.

به گفته وی، روابط حزب متبوعش با دیگر حزب مهم اقلیم کردستان عراق یعنی اتحادیه میهنی پس از ارتباط مجدد دو حزب و تلاش نچیروان بارزانی برای جمع کردن دو طرف به دور یک میز رو به بهبودی می‌رود.
این عضو حزب دموکرات کردستان تاکید کرد که روابط این حزب و اتحادیه میهنی به حالت طبیعی خود بازگشته و به زودی نشستی دیگر بین اعضای دو حزب و دیگر احزاب برای یکپارچه کردن آراء در پارلمان عراق برگزار خواهد شد.
این گفته ها در حالیست که حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی پس از اختلافات دامنه‌دار، در هفته‌های اخیر چند دیدار مشترک در سطوح مختلف برای حل اختلافات از جمله پرونده ریاست جمهوری عراق برگزار کرده‌اند.

اخیرا شِلی کیتلسون در یادداشتی در وبسایت المانیتور درباره اوضاع عراق و همچنین اختلافات احزاب کرد نوشته بود: دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان در مناقشه سیاسی برای تشکیل دولت بعدی عراق با طرف های مخالف متحد شده اند. حزب دموکرات بخشی از ائتلاف سه جانبه با بلوک صدر و ائتلاف اعراب سنی نجات میهن است، در حالی که اتحادیه میهنی با چارچوب هماهنگی، یک ائتلاف عرب شیعه نزدیک به ایران، متحد شده.

بازدید نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، از پایگاه اتحادیه میهنی در سلیمانیه در ۲۱ ماه مه نیز تلاشی برای حل همین مساله بود و به دنبال آن، نشست دیگری در ۲۵ ماه مه در اربیل در جهت پیگیری مسائل مطرح شده در جلسه اول برگزار شد.

در همین حال رابرت پالادینو، سرکنسول ایالات متحده در اربیل، پس از نشست ۲۱ ماه مه بین دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان، از این اقدام کُردها قدردانی کرد و آن را گامی مهم در جهت تضمین «ثبات و رفاه» خواند.

بارزانی خود به حزب دموکرات کردستان تعلق دارد که بیشترین کرسی ها را در هر دو پارلمان ملی و منطقه ای به دست آورده است. دفتر مرکزی حزب دموکرات در اربیل، مرکز اقلیم قرار دارد.

این مقام کرد در جریان سفر خود به سلیمانیه با مقامات ارشد اتحادیه میهنی، جنبش تغییر گوران، گروه عدالت کردستان کومال، اتحادیه اسلامی کردستان و شاخه سلیمانیه حزب دموکرات دیدار کرد.

گفتنی است که در سال های اخیر و عمدتا به دلیل شرایط ایجاد شده در سال های اشغال بخش هایی از عراق توسط اعضای گروه تروریستی داعش که بسیاری از اعراب سنی را به فرار از سرزمین ها در غرب و شمال عراق به اقلیم کردستان کرد، اعراب سنی به کُردها و به ویژه آنهایی که در اربیل هستند، نزدیک تر شده اند. اتحادیه میهنی کردستان و سلیمانیه که به مرز ایران نزدیک است، از مدت ها پیش پیوند نزدیک تری با ایران برقرار کرده است و تهران توانسته است که بر آن ها نفوذ بالاتری داشته باشد؛ اکثر کُردها سنی هستند، اما در برخی مناطق در نزدیکی مرز با ایران برخی از کُردها شیعه هستند یا به مذاهب دیگر اعتقاد دارند.

طی سال های گذشته، روابط امنیتی بغداد با اتحادیه میهنی کردستان بهتر از حزب دموکرات بوده که به عنوان یکی از علت های آن، می توان به «خروج تاکتیکی» نیروهای اتحادیه میهنی از کرکوک نفت خیز پس از همه پرسی استقلال در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد؛ برخی از کُردها این حرکت را نوعی خیانت تلقی کردند.

دکمه بازگشت به بالا