اخبارتازه‌های سیاسی

هند سفارت خود را در کابل بازگشایی می‌کند

روزنامه هندوستان تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد‌ که دولت هند به زودی در باره بازگشایی سفارت این کشوردر کابل تصمیم می‌گیرد.

این روزنامه، گزارش داد که موضوع بازگشایی سفارت این کشور در سفر اخیر هیئت وزارت خارجه هند به کابل «چندین بار» با مقام‌های طالبان مطرح شده بود.

بنا به گزارش‌ها، تیمی از کارمندان نهادهای امنیتی هند در ماه فوریه به منظور ارزیابی وضعیت امنیتی در ارتباط با بازگشایی احتمالی سفارت دهلی نو در کابل، یک سفر اعلام ناشده نیز به کابل داشته است.

تعدادی از کارشناسان هشدار میدهند که نزدیکی طالبان با هند به معنای زنگ خطری برای پاکستان خواهد شد و این کارشناسان موضوع خطر جنگ نیابتی در میدان افغانستان را منتفی نمی‌دانند.

پیش ازین اظهارات وزیر دفاع طالبان درباره اعزام نیرو به هند برای کسب آموزش‌های نظامی در برخی رسانه‌های پاکستانی بازتاب یافته است.

ملا یعقوب که برخی رسانه‌های پاکستان او را “وزیر دفاع قدرتمند افغانستان” خوانده‌اند، به شبکه نیوز۱۸ گفته است که طالبان با آموزش نیروهای خود در هند مشکلی ندارند.

او در پاسخ به پرسشی درباره اعزام افسران نظامی طالبان برای آموزش در هند گفت: “ما هیچ مشکلی در آن نمی‌بینیم. روابط افغانستان و هند قوی‌تر می‌شود و زمینه را برای این امر را فراهم می‌کند.”

از سویی دیگر هند هفته گذشته برای نخستین‌بار پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان هیاتی را به کابل اعزام کرد. این هیات با مقام‌های ارشد طالبان از جمله با امیرخان متقی دیدار و گفتگو کرد.

هرچند هدف دیپلومات‌های هند از سفر به کابل مساله کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و بازدید از پروژه‌های هندی در این کشور اعلام شده، اما انجام این سفر بعد از مصاحبه مقام‌های طالبان با رسانه‌های هندی و دعوت از دهلی برای گشایش سفارتخانه‌اش در کابل، می‌تواند بیانگر تمایل هند برای همکاری با طالبان باشد.

هند در بیست سال گذشته نقش برجسته‌ای در کمک به بازسازی افغانستان داشته است؛ اما حضور پررنگ هند در افغانستان از سوی پاکستان همیشه با نگرانی دنبال شده است.

دکمه بازگشت به بالا