اخبارتازه‌های سیاسی

رهبر جمهوری اسلامی در جمع دست‌اندرکاران و کارگزاران حج: اتحاد را هرچه میتوانید بیشتر کنید

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که صبح امروز در حسینیه خمینی صحبت می کرد گفت: مدام صدبار تکرار میکنیم، باز یکی از آن طرف صدایش بلند میشود، راجع به مسئله‌ی شیعه و سنی و اختلافات و شکافها.

او سپس با طرح این پرسش که چرا به سود دشمن کار میکنند؟ گفت: مگر نمیدانند که انگلیسها هنرشان ایجاد اختلاف است و یکی از گسل‌ها و شکاف‌هایی که همیشه آنها استفاده کرده‌اند شکاف بین شیعه و سنی بوده؟

رهبر جمهوری اسلامی در جمع دست‌اندرکاران و کارگزاران حج توضیح داد: حالا بتدریج دیگران هم یاد گرفتند و در  این اندیشکده‌های آمریکا، اندیشکده‌های سیاسی و… ملاحظه میکنید که میگویند بله فلان افراد شیعه‌اند، فلان جاها شیعه‌اند، فلان جاها سنّی‌اند. به آنها هم رسیده شیعه و سنی!

او سپس افزود: بله اختلاف‌نظر هست، در اعتقادات هم اختلاف‌نظر هست در عقاید هم هست. اما اشتراک نظر هم هست. ما این همه مشترکات داریم این همه موارد اشتراک داریم. اینها را به کلی ندیده بگیریم برویم سراغ اختلافات؟

علی خامنه‌ای در ادامه سخنانش که اینگونه بنظر می رسد به مسئله عدم تمایل حجاج شیعی برای حضور در مساجد محلات مکه به امامت مسلمانان اهل سنت اشاره دارد گفت: بروید در مسجد نماز بخوانید. این برای همان اتحاد است. این اتحاد را هرچه میتوانید بیشتر کنید.

این سخنان رهبر جمهوری اسلامی درحالی بیان می شود که سیاست سنتی‌ستیزی حکومت تشیع اثنی عشری جمهوری اسلامی، چه در داخل و چه در خارج ایران مصادیق زیادی دارد. از جمله در اصل ۱۱۵ قانون اساسی جکومت، رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی- سیاسی شیعی انتخاب شود، یا اینکه اهل سنت از داشتن مسجد در تهران محروم هستند. همچنین کشورهای عرب سنی در منطقه نیز حکومت جمهوری اسلامی را به تشکیل هلال شیعی متهم می کنند؛ نمود این موضوع را می تواند در سخنان اخیر ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، درمورد تشکیل «هلال شیعی» در خاورمیانه دید.

اصطلاح «هلال شیعی» را نخستین‌بار ملک عبدالله در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان منطقه نفوذی که ایران را از مسیر عراق و سوریه به جنوب لبنان متصل می‌کند، به‌کار برد.

دکمه بازگشت به بالا