اخبارتازه‌های سیاسی

ایران در پاسخ به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،۲۰درصد دوربین‌های نظارتی آژانس را قطع کرد

سازمان انرژی اتمی ایران با صدور بیانیه‌ای از قطع تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس در ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، بر اساس آنچه در این بیانیه آمده؛ ایران مدعی است، با وجود اینکه وظیفه‌ای در رابطه با همکاری‌های گسترده‌ با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد، تنها از روی حسن نیت، تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس داشته است.

سازمان انرژی اتمی ایران می گوید، دستور داده تا به دلیل قدردان نبودن آژانس، از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا  OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود.

بر اساس توافق اتمی وین، ایران به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای، «ان‌پی‌تی» را اجرا می‌کرد؛ اما پس از خروج آمریکا از برجام اجرای بخش‌هایی از آن را متوقف کرد.

البته طبق بیانیه‌ی سازمان انرژی اتمی ایران  بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

پیش از این آمریکا و سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و بریتانیا) در پیش‌نویس قطعنامه‌‎‌ای به آژانس ضمن محکوم کردن عدم همکاری ایران با آژانس خواهان پاسخگویی جمهوری اسلامی درباره آثار مواد رادیواکتیو در پارچین، تورقوزآباد و مریوان شده بودند.

این تحولات در حالی صورت گرفته است که رافائل گروسی، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در کنفرانس خبری که در حاشیه نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی برگزار شد، گفته بود «ایران برای یافته‌های آژانس در سه سایت هسته‌ای اعلام نشده خود توضیحات قانع کننده‌ای نداده و باید هر چه زودتر درباره چگونگی ادامه این مسیر فکر کنیم.»

دکمه بازگشت به بالا