اخبارتازه‌های سیاسی

ادامه تجمع سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی

در ادامه اعتراضات بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی، امروز سه‌شنبه ۱۷ خرداد نیز، آنها در بیش از ۱۶ شهر کشور در مقابل استانداری‌ها و ادارات سازمان تامین اجتماعی تجمع اعتراضی برپا کردند.

آنها خواهان افزایش حقوق به میزان نرخ واقعی سبد معیشت هستند؛ اما دولت حتی مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی برای غیرحداقل‌بگیران را نیز زیر پا گذاشته است.

طبق ویدیوهای منتشر شده در کانال تلگرامی اتحادیه آزادی کارگران ایران، بازنشتگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی امروز در شهرهایی از جمله اهواز، یزد، اصفهان، کرمانشاه، دورود، مشهد، سیرجان، قزوین، خرم‌آباد و ایلام به خیابانها آمدند.

از سویی دیگر، امروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افزایش حقوق بازنشستگان از خردادماه انجام خواهد شد گفت: معوقه دو ماه اول سال نیز در ماه‌های تیر و مرداد پرداخت می‌شود.

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.

دولت سرانجام پس از چند ماه معطلی حداقل حقوق بازنشستگان، ازکارافتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین اجتماعی را با افزایشی ۵۷.۴درصدی به ۵.۵۸۰.۰۰۰ تومان رساند.

البته بنابر اعلام دولت، افزایش حقوق برای صندوق‌های مختلف بازنشستگی که دارای دریافتی بیش از حداقل (یعنی ۵.۵۸۰.۰۰۰) باشند، تنها افزایش ۱۰درصدی اعمال خواهد شد. با این وجود طبق اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ده درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تا سقف دریافتی ماهانه ده میلیون تومان) به‌صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

امروز نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی هرگونه افزایشی در رقم سایر سطوح مزدی بازنشستگان باید بسان کارگران باشد و امسال باید این رقم تا ۳۸ درصد افزایش می یافت.

وی گفت: هیات امنای تامین اجتماعی و شورای عالی کار سایر سطوح حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را تا ۳۸ درصد افزایش داده و معلوم نیست که چرا این رقم در نهایت به ۱۰ درصد تقلیل یافته؛ دولت و نهادهای مرتبط باید جوابگوی اعمال و تصمیمات خود باشند.

با افزایش ناقص حقوق بازنشستگان بحث دریافت مالیات از حقوق آنها نیز بر سر زبان ها افتاده است.

گفتنی است، دیروز نیز بازنشستگان با شعارهایی از جمله دشمن ما همین جاست، دروغ میگن آمریکاست، ‌مرگ بر رئیسی، ‌وعده وعید کافیه سفره ما خالیه و ‌وزیر بی‌لیاقت ننگت باد در بیش از ۱۶ شهر تجمع کردند.

دکمه بازگشت به بالا