اخبارتازه‌های سیاسی

پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران به شورای حکام ارائه شد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها در خبری فوری گزارش داد که پیش‌نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران امروز به نشست شورای حکام آژانس اتمی ارائه شده است.

نشست فصلی این شورا روز دوشنبه در وین، مقر این سازمان آغاز شد که ایران، اوکراین، موضوعات پادمانی، اجرای پادمان‌ها در کره شمالی و همکاری‌های فنی از موضوعات اصلی در این دور از نشست خواهد بود.

قطعنامه پیشنهادی از سوی قدرت‌های غربی در صورت تصویب اولین قطعنامه‌ای خواهد بود که طی دو سال گذشته علیه ایران در شورای حکام به تصویب می‌رسد.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که آمریکا و تروئیکای اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند که از ایران درخواست می‌کند به سوالات پادمانی آژانس فورا پاسخ دهد.

بنا بر گزارش رویترز، پیش‌نویس این قطعنامه از ایران می‌خواهد به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه مکان هسته‌ای توضیح دهد.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد که هرچه فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.

دیروز، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مراسم افتتاحیه نشست شورای حکام آژانس گفت، از زمانی که تهران تعهدات هسته‌ای خود را نادیده گرفت، فعالیت بازرسان آژانس در ایران به صورت چشمگیری تحت تاثیر قرار گرفته است.

گروسی تأکید کرد، ایران درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در سه مرکز پنهان خود، پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه نداده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته درمورد قطعنامه احتمالی شورای حکام علیه ایران تصریح کرد:

معتقدیم که این اقدامات هم در مسیر کل همکاری‌های ما با آژانس و هم مذاکرات اثرات منفی خواهد داشت و بانیان این قطعنامه باید بدانند هر چقدر هم این قطعنامه را شکلی معرفی کنند از نظر ما مردود است.

دکمه بازگشت به بالا