اخبارتازه‌های سیاسی

احتمال تصویب اولین قطعنامه علیه ایران پس از ۲ سال

این هفته همزمان با ادامه بن‌بست در روند مذاکرات با ایران برای احیای برجام، آمریکا و قدرت‌های اروپایی در نظر دارند پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه تهران به شورای حکام ارائه دهند.
پیش‌نویس این قطعنامه که از سوی واشنگتن، لندن، پاریس و برلین پیشنهاد می‌شود از ایران می‌خواهد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «به طور کامل» همکاری کند. جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز آغاز شد و تا جمعه ادامه خواهد داشت.

امروز مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی نیز در نشست شورای حکام گفت: ایران به آژانس درباره «سه مکان اعلام نشده» خود توضیح نداده است.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو روز پیش هشدار داده بود که احتمال بازگشت به برجام و دستیابی به توافق با ایران کاهش یافته است.
قطعنامه پیشنهادی از سوی قدرت‌های غربی در صورت تصویب اولین قطعنامه‌ای خواهد بود که طی دو سال گذشته علیه ایران در شورای حکام به تصویب می‌رسد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود تاکید کرده بود که ایران به ابهامات این نهاد درباره اثرات اورانیوم غنی شده در سه مرکزی که تهران پیش از این وجود آنها را اعلام نبود پاسخ نداده است.
ایران در آستانه برگزاری نشست شورای حکام نسبت به «هرگونه اقدام سیاسی» از طرف آمریکا و تروئیکای اروپایی هشدار داده است.
مقامات ایران تهدید کرده‌اند، تصویب قطعنامه پیشنهادی قدرت‌های غربی در شورای حکام «واکنش متناسب، موثر و فوری» تهران را به دنبال خواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا