اخباراقتصادی

عمان از توسعه دو خط لوله گازی و یک میدان نفتی با ایران خبر داد

وزیر انرژی عمان کمتر از دو هفته پس از بازدید رئیس جمهور ایران از این سلطان نشین گفت، مسقط و تهران قراردادهایی برای توسعه دو خط لوله‌ی گاز و یک میدان نفتی در امتداد مرز دریایی خود امضا کردند.

محمد الرومی با اشاره به میدان نفتی- گازی هنگام اظهار داشت: دو کشور بر توسعه این میدان به گونه ای که به نفع هر دو طرف باشد، توافق کرده اند.

وی که درباره تفاهم نامه های اخیر امضا شده بین عمان و ایران سخن می گفت، افزود: این تفاهم نامه ها مربوط به توسعه دو پروژه خط لوله گازی بین دو کشور و میدان نفتی هنگام است.

حوزه نفتی مشترک هنگام که بخش اعظم آن متعلق به ایران است، در ۱۲ کیلومتری سواحل عمان در تنگه هرمز قرار دارد. حجم ذخایر این حوزه حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد فوت مکعب و ذخیره نفتی آن بیش از ۴۰۰ میلیون بشکه برآورد شده است.

مذاکرات پیرامون توسعه این میدان حدود دو دهه بدون نتیجه مانده بود.

وزیر انرژی عمان همچنین با اشاره به اینکه دو طرف برای تشکیل یک تیم فنی به منظور بررسی پروژه خط لوله انتقال گاز به توافق رسیدند، بیان کرد: این خط لوله که قرارداد آن در سال ۲۰۱۳ امضا شد، با طول ۴۰۰ کیلومتر مربع قرار است برای مدت ۱۵ سال حدود ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از ایران به عمان پمپاز کند.

وی در این گفت و گو از کشف میدان نفتی جدید در این کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این اکتشاف جدید به افزایش تولید بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه طی دو یا سه سال آینده کمک کند.

عمان نسبتا روابط سیاسی و اقتصادی نزدیکی با ایران دارد و نقش میانجی را بین تهران و واشنگتن در دستیابی به توافق هسته‌ای اولیه در سال ۲۰۱۵ ایفا کرد.

دکمه بازگشت به بالا