اخبارتازه‌های سیاسی

جوزپ بورل: احتمال رسیدن به توافق با ایران کاهش یافته است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با وزیر خارجه ایران گفت که احتمال بازگشت به برجام و رسیدن به توافق کاهش یافته است.

وی در این توییت نوشت: «بار دیگر با امیرعبداللهیان صحبت کردم. احتمال رسیدن به توافق و بازگشت به برجام در حال کاهش است.»

وی با این حال افزود: «اما ما هنوز می‌توانیم با تلاش بیشتر این کار را انجام دهیم.»

چشم‌انداز احیای برجام هر روز بدبینانه‌تر می‌شود و افراد کمتری نسبت به نتیجه‌بخش بودن تلاش‌ها برای بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ امید دارند.

ایران از بیش از یک سال پیش مذاکرات برای احیای برجام را در وین را از سر گرفته است. این گفتگوها به دنبال انتخاب ابراهیم رئیسی به ریاست‌جمهوری ایران به مدت چند ماه توقف شد. گفتگوهای وین در نهایت با هیات مذاکره‌کننده جدید ایران به سرپرستی علی باقری کنی که جانشین عباس عراقچی شده است ادامه پیدا کرد. با این حال این مذاکرات از چند ماه پیش بدون اینکه هیچ کدام از طرف‌ها از شکست آن سخن بگویند بار دیگر متوقف شده است. از اختلاف بر سر لغو تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران ایران به عنوان مانع اصلی در راه دستیابی به توافق برای احیای برجام یاد می‌شود.

به تازگی آمریکا و اسرائیل متعهد شدند تلاش‌های خود برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی را هماهنگ کنند. در این راستا دو کشور درباره اقدامات اقتصادی و دیپلماتیک و همچنین همکاری‌های نظامی دوجانبه هم بحث و رایزنی کردند.

دکمه بازگشت به بالا