اخباراقتصادی

دولت در مقابل حقوق قانونی بازنشستگان؛ اعتراضات این صنف ادامه دارد!

علیرغم گذشت دو ماه و نیم از سال جدید و با وجود اینکه بیش از یک ماه است، هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، مصوبه‌ی افزایش مستمری‌ها را به هیات دولت فرستاده است هنوز خبری از تصویب و ابلاغ نیست و این در شرایطی است که به گفته‌ی حسین غلامی (فعال صنفی بازنشستگان کارگری) در همین مدت هزینه‌های زندگی بازنشستگان به شدت افزایش یافته است.

امروز و در ادامه اعتراضات به این موضوع، شماری از بازنشستگان تأمین اجتماعی استان زنجان، برای سومین روز متوالی، در مقابل ساختمان استانداری تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش ایلنا، ۷۰ درصد مستمری‌بگیران کارگری، حداقل‌بگیر یا حتی زیر حداقل‌بگیر هستند.

به گفته‌ی دریابیگی، رئیس کانون کارگران بازنشسته‌ی استان مازندران نیز مخالفت‌های دولت مخالفت با مصوبه‌ی تامین اجتماعی در حالی صورت می‌گیرد که حداقل مزد و مستمری با افزایش مصوب شورایعالی کار، هنوز چیزی حدود ۴ میلیون تومان از سبد معیشت حداقلی کمتر است. این حقوق ناچیز با هزینه‌های حداقلی زندگی ۶۰ درصد اختلاف دارد.

سین غلامی فعال صنفی بازنشستگان کارگری نیز می گوید: فاصله حقوق بازنشستگان با سطح هزینه‌های زندگی و سبد معیشت روز به روز بیشتر شده است؛ به همین دلیل قدرت خرید بازنشستگان کاهش یافته و می‌توان گفت تقریباً به نصف سال قبل رسیده است. در حال حاضر، متوسط حقوق بازنشستگان که حدود پنج میلیون تومان است کمتر از یک‌سوم خط فقر است

او ادامه می‌دهد: با توجه به تورم ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ سطح هزینه های زندگی (خط فقر) بسیار بیشتر از قبل می‌شود؛ تورم ۴۰ درصدی یعنی افزایش چند میلیون تومانی هزینه‌های زندگی در حالیکه ۴۰ درصد افزایش متوسط حقوق به معنی ۲ میلیون تومان افزایش آن است. پس در صورت افزایش ۴۰ درصد حقوق، بازنشستگان نسبت به سال گذشته فقیرتر می‌شوند؛ این وضع قبل از هرچیز به دلیل عقب ماندگی حقوق از سطح هزینه‌ها طی سال‌های متوالی است.

دکمه بازگشت به بالا