اخبارتازه‌های سیاسی

وزارت خارجه آمریکا در مورد نشست شورای حکام آژانس: ما نیز مانند آژانس نگرانی‌های مشابهی داریم

آمریکا و سه عضو اروپایی آژانس اتمی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای طرح در شورای حکام این سازمان آماده کرده‌اند که در آن خواهان همکاری «فوری» ایران با آژانس شده‌اند.

امروز همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به گزارش آژانس‌اتمی درباره برخی ابهامات در سه سایت هسته ای ایران، آمریکا تصمیم دارد از قطعنامه‌ای سرزنشی علیه ایران حمایت کند یا خیر، گفت: ما کاملا از مدیرکل آژانس و به طور کلی از تلاش‌های آژانس  برای تعامل با ایران در زمینه الزام همکاری‌های لازم برای حل و فصل مسائل پادمانی حل‌نشده در ایران، حمایت می‌کنیم. ما هم درست مانند آژانس همان نگرانی‌ها را داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: «ما کاملاً از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنیم… و ایران باید بدون تأخیر بیشتر با آژانس به‌طور کامل همکاری کند.»

او با اشاره به گزارش آژانس در فعالیت‌های مشکوک اتمی تهران افزود: از آن جا که این گزارش علنی نیست، ما در جایگاهی نیستیم که نظر کامل‌تری در این باره بدهیم. اما به همکاری نزدیک با متحدان و شرکایمان و با شورای حکام ادامه می‌دهیم تا اطمینان بیابیم شورا اقدام مناسب را در پاسخ به گزارش مدیرکل انجام می‌دهد. از نظرم این مسائل پادمانی حل نشده حائز اهمیت می‌باشند که به تعهدات تحت توافقات پادمانی ان پی‌تی با آژانس مرتبطند.

این اظهارات پرایس درحالی مطرح می‌شود که اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی نوشت، ایران همچنان به سئوالات در خصوص منشا ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام‌نشده پاسخ نداده است.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشته بود: در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه (۹ خرداد) به رصد رویترز رسیده است، آمده که ایران همچنان نتوانسته که توضیحاتی که اعتبار فنی داشته باشند در خصوص یافته‌ها در این سایت‌های هسته‌ای ارائه دهد.

رویترز ادامه داد: در این گزارش آمده است، «مشکلات پادمانی درخصوص این سه مکان همچنان برجسته است.»

این خبرگزاری همچینن نوشت: در گزارش فصلی جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آن نیز به رصد رویترز رسیده است، آمده که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با رشد تقریبی ۹.۹ کیلوگرم به میزان ۴۳.۱ کیلوگرم رسیده است.

عرب‌نیوز نیز گزارش داد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۸ برابر حدود تعیین‌شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ رسیده است.

دکمه بازگشت به بالا