اخبارتازه‌های سیاسی

عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات بریتانیا درباره «گروگان‌گیری» ایران شد

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه، ۱۱ خرداد، با صدور بیانیه‌ای بر پایه یک گزارش تحلیلی، از دولت بریتانیا خواست در مورد «مسئولان ایرانی مظنون به ارتکاب جرم گروگان‌گیری نازنین زاغری رتکلیف، تبعه ایرانی-بریتانیایی» تحقیق کند.

این سازمان همچنین تأکید کرد که در پی این تحقیق، دولت بریتانیا «در صورت وجود شواهد کافی، استرداد آن‌ها برای محاکمه در دادرسی‌های منصفانه را تقاضا کند».

بر اساس گزارش تحلیلی و بیانیه عفو بین‌الملل مقامات جمهوری اسلامی «با سلب آزادی زاغری و مرتبط کردن وضعیت او با مناقشه مالی مربوط به بدهی طولانی‌مدت بریتانیا به ایران، مرتکب جرم گروگان‌گیری شده‌اند و این جرم نباید بدون مجازات باقی بماند».

نازنین زاغری شهروند ایرانی- بریتانیایی است که فروردین ۱۳۹۵ برای دیدار نوروزی با خانواده خود به ایران رفته بود، اما در راه بازگشت به بریتانیا در فرودگاه تهران توسط اطلاعات سپاه به اتهام «جاسوسی» بازداشت و سپس به پنج سال زندان محکوم شد.

او ۲۶ اسفند پارسال همراه با انوشه آشوری، شهروند دیگر ایرانی‌- بریتانیایی، پس از پرداخت حدود ۴۰۰ میلیون پوند بدهی بریتانیا به ایران مرتبط با قرارداد خرید تانک‌های چیفتن در زمان پهلوی آزاد شد.

دکمه بازگشت به بالا