اخبارتازه‌های سیاسی

توقیف یک کشتی ایرانی در استان «المهره» یمن؛ هشدارها درباره نا امن سازی خلیج فارس توسط سپاه

به گزارش شبکه کلمه، مقامات امنیتی دولت یمن اعلام کردند که یک کشتی ایرانی در استان «المهره» (جنوب یمن) توقیف شد.

براساس این گزارش، سرنشینان این کشتی شش نفر بوده‌اند که پنج نفر از آن‌ها ایرانی بوده و نفر ششم تابعیت پاکستانی داشته است.

منابع یمنی نوشته اند که کشتی مذکور در سواحل شهرستان «حوف» واقع در استان المهره توقیف شده است.

این خبر در حالیست که سپاه ایران اخیرا دو کشتی یونانی را به بهانه های واهی توقیف کرده است که مورد اعتراض کشورهای مختلف قرار گرفته است.

در همین حال پس از آنکه سپاه پاسداران ایران به دو نفتکش تحت پرچم یونان حمله و آنها را توقیف کرد، دولت یونان به کشتی‌های یونانی و دیگر کشتی‌های غربی هشدار داد از کشتیرانی در هرگونه مسیر دریایی تحت کنترل ایران اجتناب کنند.

در همین حال، وبگاه«اویل‌پرایس»، با استناد به بیانیه وزارت کشتیرانی یونان نوشته که تنگه هرمز دیگر برای کشتی‌های غربی امن نیست.

این وبسایت هشدار داده که واقعه مذکور می‌تواند به گونه‌ای بی‌ثباتی در منطقه بینجامد که بهای نفت را در بازارهای جهانی بیش از پیش افزایش دهد.

این گزارش می افزاید: این «بگیر و ببند دریایی» و اعمال تلافی‌جویانه در مسیرهای کشتیرانی بین‌المللی در حالی صورت می‌گیرد که روند احیای توافق «برجام» عملا شکت‌خورده است، و سپاه پاسداران در قلب شکست این مذاکرات قرار دارد، چرا که رژیم ایران مدام خواستار حذف این نیروی نظامی از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» ایالات متحده است.

در این راستا، خبر گزاری «آسوشیتدپرس» با اشاره به اینکه سپاه پاسداران تنگه هرمز را کنترل می‌کند، اواخر هفته گذشته تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد مبنی بر اینکه سپاه در حال ساخت یک کشتی بسیار بزرگ جدید در نزدیکی تنگه به منظور گسترش حضور دریایی خود در آنجاست.

«آسوشیتدپرس» به نقل از خبرگزاری «فارس» نزدیک به سپاه پاسداران نوشت: «مجموعه‌ای از نوآوری‌های جدید دفاعی و رزمی برای ساخت شناورهای سنگین می‌تواند همیشه اقتدار ایران را بر خلیج و دریای عمان در برابر دشمنان فرامنطقه‌ای حفظ کند.»

گفتنی است که در واکنش به توقیف یک نفتکش روسی حامل نفت قاچاق ایران توسط ایالات متحده در بندر کاریستوس یونان، سپاه پاسداران روز جمعه هفته پیش دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس مورد حمله قرار داد و توقیف کرد.

دکمه بازگشت به بالا