اخباراقتصادی

از معدوم سازی وحشیانه جوجه‌ها تا نجومی شدن قیمت مرغ در تابستان!

دفن جوجه‌های زنده، تصویر دلخراشی است که گاهی بین کاربران ایرانی سروصدا به پا می‌کند. تصویری دردناک که حالا جواد ساداتی نژاد، وزیر کشاورزی، درباره آن به روزنامه ایران گفته: اتفاقی عادی در پروسه تولید در سراسر جهان است؛ اما تولیدکنندگان توضیح می‌دهند که در سایر کشور‌های جهان، به جای جوجه، تخم مرغ نطفه دار معدوم یا صادر می‌شود؛ اما در ایران به دلیل نبود مدیریت، تولیدکننده چاره‌ای جز معدوم سازی تعداد زیادی جوجه ندارد.

به نوشته وبسایت انتخاب، ماجرای جوجه کشی به همین جا ختم نمی‌شود و تاثیر منفی آن بر اقتصاد، ماه‌های بعد، بازار را متلاطم و قیمت‌ها را نجومی خواهد کرد.

رومند چهارآیین، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی پرورش دهندگان مرغ گوشتی هشدار داده است: حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد مرغداران جوجه ریزی نکرده اند و اگر دولت اقدام جدی برای حل مشکل مرغداران نکند، بازار مرغ در تابستان متلاطم می‌شود و قیمت‌ها سر به فلک می‌گذارد.

مرغداران می‌گویند دولت اسم سیاست‌های اقتصادی خود را آزادسازی قیمت‌ها گذاشته، اما دوباره قیمت را دستوری تعیین کرده است! به گفته مرغداران هزینه تمام شده هر کیلوگرم مرغ در حال حاضر ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان است، اما دولت قیمت هر کیلوگرم مرغ را ۴۱ هزار تومان تعیین کرده است و مرغداران را تهدید می‌کند و از آنان می‌خواهد که مرغ خود را با نرخی بیشتر از ۴۱ هزار تومان نفروشند. از سوی دیگر قدرت خرید مصرف کنندگان به شدت کاهش داشته و بازار مصرف آن‌ها کوچک شده است.

مرغداران می‌گویند که در شرایط فعلی هزینه‌های تولید و از جمله قیمت خوراک مرغ جهش قابل توجهی داشته است.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ادامه می‌دهد که در بازار خارجی هم صادرات با نرخ‌های فعلی صرفه ندارد و گذشته از این بازار صادراتی ایران محدود به عراق و افغانستان است که در حال حاضر همان بازار‌ها را هم از دست داده و کشور‌های دیگر جایگزین ایران شده اند.

دکمه بازگشت به بالا